۱۰ نکته ی طلایی در ۳d max

در این قسمت از آموزش نرم افزار تری دی مکس در خدمت شما هستم با مجموع ۱۰ نکته ی طلایی در ۳D MAX تا با شما دوستان طراح شیدی در میان بگذارم. وقتی شما با این نکات ساده آشنا می شوید طبیعتا” کار کردن با ۳D MAX هم برای شما راحت تر و دلچسب تر خواهد شد.

این نکته ها برای کسانی که آشنایی مقدماتی با این نرم افزار دارند و حداقل کمی از کاربردهای این نرم افزار آگاه می باشند بسیار کار آمد خواهد بود.

پس توجه شما را به این نکات جلب می کنم:

  • چند کلید میانبر

به عنوان اولین نکته ی طلایی لازم می دانم چند short key به شما معرفی کنم.

کلید Q = غیر فعال کردن همه ی دستورات

کلید W = بعد از انتخاب حجم مورد نظر به حرکت دادن آن و یا همان( move )کمک خواهد کرد

کلید E = چرخاندن آبجکت

کلید R = تغییر حجم ( scale )

کلید ترکیبی ctrl+z = بازگشت به عملیات قبلی

کلید ترکیبی Alt+W = بزرگنمایی صفحه ی نمایش

کلید ترکیبی ctrl+c = ایجاد دوربین در فضا

کلید f3 , f4  = نمایان و پنهان کردن سگمنت ها

کلید های ] [ باعث عقب و جلو رفتن دید ناظر خواهد شد

کلید G = نمایش و عدم نمایش صفحه ی شطرنجی

کلید Z =زوم و بزرگنمایی

کلید M = باز کردن Material Editor

کلید f9 = ایجاد رندر سریع

کلید f10 = پنجره ی Render setup

 

  • حرکت دوربین ها

Mouse Wheel (دکمه ی سوم ماوس یا غلطک ماوس) =حرکت دوربین

Mouse wheel + Alt        = چرخش دوربین

Mouse wheel + Alt +Ctrl = زوم و بزرگنمایی

 

  • Hold & Fetch

وقتی می خواهیم در محیط مکس کاری انجام بدهیم که از نتیجه ی آن مطمئن نیستیم از این امکان استفاده می کنیم. دسترسی به Hold از طریق منوی Edit  و یا با فشردن کلید های Ctrl+H ممکن می باشد.زمانیکه ما این دستور را اجرا می کنیم در واقع به طور موقت صحنه ی خود را ذخیره می کنیم و زمانی که کلید های Ctrl+ Alt + F را فشار می دهیم صحنه ی ذخیره شده ی ما بازیابی خواهد شد.

 

10 نکته ی طلایی در 3d max

10 نکته ی طلایی در 3d max

  • برای رسم سریع تر برخی از شکل های استاندارد مثل Box یا Line نیاز به مراجعه به command panel نداریم وفقط کافی است که در view port ها دکمه ی Ctrl را بگیریم و کلیک راست بکنیم.

10 نکته ی طلایی در 3d max

 

۵)برای تغییر رنگ محیط و منو های ۳D MAX از منوی Customize گزینه ی Customize UI & defaults switcher… را انتخاب می کنیم و در پنجره ی جدیدی که باز می شود در منوی سمت راست ۴ حالت وجود دارد که با توجه به سلیقه ی خود می توانید هرکدام از آنها که دوست داشته باشید را انتخاب کنید و به محیط مکس خود اختصاص دهید.باید متذکر شوم که رنگ پیش فرضی که برای مکس قرار داده شده در دراز مدت باعث کمتر خسته شدن چشم می شود ولی خب تغییر رنگ برای تنوع بد نیست.

 

10 نکته ی طلایی در 3d max

10 نکته ی طلایی در 3d max

  • از ابزارهای مهم و کارآمد Global Search است که با کمک آن می توانیم تمامی امکانات مکس را جست و جو کنیم.به این صورت که دکمه ی X را می زنیم یک کادر باز می شود و ما می توانیم نام دستور مورد نیاز خودمان را تایپ کنیم.وقتی شروع به تایپ می کنیم مکس به طور خودکار لیست دستوراتی که با آن حرف شروع می شوند به ما نشان میدهد و کاربردش زمانی است که ما نام کامل دستور مورد نیازمان را بلد نیستیم

10 نکته ی طلایی در 3d max

 

۶)نکته ی بعد راجع به دستور Object Isolation است.وقتی در صحنه ای شلوغ نیاز به ویرایش یکی از آبجکت ها داریم برای جلوگیری از اشتباه بهتر است دیگر ابجکت هایی که نیاز نداریم بطور موقت مخفی کنیم.این کار را با دکمه های Alt+Q یا علامت لامپ در پایین time slider انجام می دهیم.

10 نکته ی طلایی در 3d max

10 نکته ی طلایی در 3d max

۷)نکته ی بعدی برای زمانی استفاده می شود که میخواهیم دو ابجکت جدا از هم را سریع پیش هم بیاوریم.جسم اول را که می خواهیم حرکت کند انتخاب کرده گزینه ی Align را میزنیم کهshort key آن هم Alt+A است بعد جسم دوم که ثابت است انتخاب می کنیم و پنجره ی باز شده را ok می کنیم روی هم می افتند.

 

10 نکته ی طلایی در 3d max

10 نکته ی طلایی در 3d max

۸)گاهی instance می گیریم ولی می خواهیم یکی از آبجکت ها تغییر کند.نیازی به این نیست که از اول کپی بگیریم.روی آبجکت مورد نظر کلیک می کنیم و در قسمت Modify که پارامترها را تغییر می دهیم گزینه ی make unique را می زنیم.

10 نکته ی طلایی در 3d max

 

۹)با هر موتور رندری رندر می کنیم زمان رندر را در کادر پایین مکس می نویسد.

 

10 نکته ی طلایی در 3d max

 

۱۰)زمان استفاده از line برای کشیدن خط صاف shift را نگه دارید.با این کار خطوط شما فقط در جهت های افقی یا عمودی حرکت می کند.

موفق باشید.

 

 

 

 

نظرات و سوالات خود را با طراح شیدی ها به اشتراک بگذارید