لایه بندی در اسکچاپ

در اسکچاپ ، هر مدلی به طور پیش فرض دارای لایه صفر layer 0 است و هر چیزی که ترسیم کنیم تا قبل از اینکه لایه ی جدیدی تعریف نکنیم، در این لایه قرار می گیرد.در نرم افزار اسکچاپ ، در هنگام مدلسازی، می توانیم از لایه بندی در اسکچاپ برای دسته بندی کردن جزییات مدل استفاده کنیم.

لایه بندی می تواند بر اساس متریال دهی، نوع جزییات، مثلا، کف، دیوار، سقف، قرنیز، … به کار برده شود.

برای محوطه سازی، پیاده رو، جاده، درختان و فضای سبز، آب و …  . لایه بندی نظم خاصی به کار می دهد و کار کردن با مدل را بسیار راحت تر می کند.

همچنین کاربرد دیگر لایه بندی در اسکچاپ در پنهان کردن موقت بعضی جزییات می باشد. بعضی مواقع مخصوصا در فایل های سنگین، زمانی که نمی خواهیم روی بخشی از جزییات کار کنیم می توانیم آنها را در لایه ی خاصی قرار داده و آن لایه را خاموش کنیم. این کار به سریعتر عمل کردن لایه بندی در اسکچاپ کمک می کند.

نحوه کار با لایه ها در لایه بندی در اسکچاپ

در این مدل، به نحوه ی کار با لایه ها می پردازیم.

نمونه مدل برای آموزش لایه بندی در اسکچاپ

حتما توصیه می شود در مدل کردن از گروه ها و کامپوننت ها، بسیار استفاده شود ،

زیرا در غیر اینصورت، خطوط و سطوح ترسیم شده به هم دیگر متصل خواهند بود و این موجب تاثیر گذاری منفی آنها بر هم دیگر می شود.

حتی اگر لایه ی شما خاموش و مخفی باشد ، باز هم اگر قسمت های ترسیم شده به هم متصل باشند بر هم اثر می کنند.

همانطور که می بینید در این مدل تمامی جزییات گروه بندی شده است.

گروه بندی جزئیات در لایه بندی اسکچاپهمیشه موقع ترسیم لایه ی فعلی را روی لایه ی صفر قرار دهید و ترسیم خود را انجام دهید. تیک کنار لایه ی صفر فعال است. و قابل خاموش شدن نیست.

فعال بودن لایه ی صفر

عدم امکانپذیر بودن برداشتن تیک لایه صفر

بعد می توانید با گروه و کامپوننت ایجاد کردن، آنها را جدا کرده و برای قرار دادن آن گروه یا کامپوننت یا شی ترسیم شده،

ابتدا آنرا انتخاب می کنیم و سپس، در کادر لایه ها یا در entity info، لایه ی مورد نظر را برای آن گروه مشخص می کنیم.

entity info در لایه بندی اسکچاپ

جزئیات entiti info

بخش های entity info

برای اضافه کردن لایه جدید، روی علامت مثبت کلیک کرده و نام لایه ی جدید را وارد کنید.

اضافه کردن لایه جدید در اسکچاپ

لایه ی اول در اسکچاپ

تغییر نام لایه

توصیه می شود، برای هر لایه، یک رنگ مشخص در نظر بگیرید. اینکار را با انتخاب رنگ سمت راست نام هر لایه می توان انجام داد.

رنگ گذاری برای لایه ها، می تواند در نمایش بهتر و قابلیت تفکیک لایه ها از هم در مدل کمک کند.

ویرایش متریال در هر لایه از اسکچاپ

تغییر متریال در لایه ها

برای قرار دادن  یک گروه در لایه ی جدید مانند قبل آنرا انتخاب کرده و در entity info لایه ی جدید را مشخص می کنیم.

قرار دادن یک گروه در لایه جدید

ساخت گروه جدید در لایه

برای دیدن مدل و لایه های موجود بر اساس رنگ، در قسمت بالای راست کادر layers manager ، روی فلش کلیک کرده، و گزینه ی by colors را علامت می زنیم.

دیدن رنگ ها در لایه

فیلتر کردن لایه ها بر اساس رنگ

مشاهده می کنیم که تمامی لایه ها بر اساس رنگ در مدل نمایش داده می شوند.

نمایش تمام لایه ها بر اساس رنگ در مدل اسکچاپ

برای اینکه لایه ها را بر اساس متریال و واقعی در مدل ببینیم، دوباره، روی فلش کلیک کرده و گزینه ی اول را انتخاب می کنیم.

برای قرار دادن یک لایه به عنوان لایه ی فعلی، تیک کنار آن لایه را باید فعال کرد.

اینم به کارت میاد:  طراحی گنبد در اسکچاپ

برای حذف یک لایه، روی آن لایه قرار گرفته، علامت منفی را می زنیم.

حذف لایه ها در اسکچاپ

لایه بندی در اسکچاپ در این حالت سوال می کند که با محتویات آن لایه چه می خواهید بکنید، یا همه را حذف می کنیم یا می خواهیم به لایه ی فعلی قرار بگیرند.

یا در لایه ی پیش فرض یعنی لایه ی صفر. و سپس delete می کنیم.

پیغام حذف لایه در اسکچاپ

ناحیه ی زرد رنگ که در لایه ی جان پناه بود،

لایه بندی مدل اسکچاپ

بعد از پاک کردن لایه، در لایه ی فعال که در اینجا لایه ی صفر بود منتقل شد.

انتقال به لایه صفر

در صورتی که مدل ما سنگین بود و حجم فایل بالا ، احتمال اینکه لایه های اضافی وجود داشته باشند، بیشتر است.

برای از بین بردن لایه های اضافی در اسکچاپ ، می توانیم از دستور purge استفاده کنیم.

برای این کار، در کادر layers manager ، از گزینه ی فلش، purge را انتخاب کرده و تمامی لایه های اضافی را حذف می کنیم.

این دستور به ویژه برای زمانیکه که از اتوکد، فایلی را ایمپورت کرده ایم، بسیار مفید است.

purge در لایه ها

حتی می توانیم در تنظیمات صحنه، همانطور که در پست قبل توضیح داده شد، تیک لایه های مرئی را بزنیم و در هر صحنه انتخاب کنبم که همه لایه ها یا فقط لایه های مرئی نمایش داده شوند.

در صحنه ی۱، تمام لایه ها روشن هستند.

روشن بودن تمام لایه ها

هنگام اضافه کردن صحنه ی دوم، لایه ی دیوار را خاموش می کنیم. و سپس صحنه را اضافه می کنیم.

اضافه کردن لایه دوم در اسکچاپ

توجه کنید که در تنظیمات صحنه، تیک visible layers فعال باشد.

در اینصورت فقط لایه های روشن یا مرئی در این صحنه نمایش داده می شوند.

visible layers در اسکچاپ

امیدوارم از آموزش لایه بندی در اسکچاپ لذت برده باشید ..

سلامت و طراح شیدی باشید …

ساختن و استفاده از لایه بندی در اسکچاپ

در انتهای این آموزش خواهید آموخت که چگونه لایه های طراحی خودتون رو مدیریت کنید و به کمک لایه بندی به طراحی کلی تون نظم ببخشید

در ابتدا یه توضیحی میدم به دوستانی که نمیدونند لایه یا اصطلاحا layer چی هست، ببنید دوستان من برای مثال فرض کنید شما ۲ تا نخ مشکی و ۳ تا نخ قرمز و ۱ نخ آبی دارید برای دسته بندی و نظم بخشیدن به نخ ها باید هر کدوم از رنگ ها رو تو یه دسته قرار بدید طراحی در اسکچاپ هم دقیقا همینطور میباشد و اگر غیر این باشد طرح گیج کننده ای چه برای خودتون چه برای مهندس مشاوری که طرح پیشنهادیتونو بهش میدین خواهد بود

Sketchup برنامه ای دوبعدی مثل فتوشاپ نیست، بلکه نرم افزاری ۳بعدی میباشد، بنابراین درک وجود لایه در این نرم افزار سخت است و وجود لایه به معنی واقعی دو بعدی غیر ممکن است

وجود لایه ها در اسکچاپ بیشتر به علت سازگاری این نرم افزار با اتوکد هست ، لایه های sketchup برای کنترل کردن می باشند بنابراین به سادگی فعال و غیر فعال می شوند. لایه ها به همان روش component و گروه کار نمیک‌نند،و Edge ها و face ها از سایر بخش های مدل جدا نیستند.

خوب بریم سراغ لایه ها که میتونید طریقه فعالسازیشو در تصویر زیر ببینید:

 

ساختن-و-استفاده-از-layer-در-اسکچاپ

 

و با کادری مثل کادر زیر روبرو خواهید شد:

اینم به کارت میاد:  سه بعدی کردن فایل اتوکد در اسکچاپ

5

 

Add layer : برای ایجاد یک لایه ی جدید میباشد و علامت مثبت نشان داده شده است

Delete layer : برای پاک کردن لایه ی مورد نظر میباشد

layer option fly out menu : که شامل

۱- purge  زمانی که این گزینه را انتخاب میشود، اسکچاپ تمامی لایه هایی که هندسه ای را در برندارند حذف میک‌ند.

۲-Color by layer انتخاب کردن این گزینه باعث میشود که تمامی رنگهای مدل طراحی شما به طور موقت تغییر کند تا با رنگ های تعیین شده برای هر لایه هماهنگ شود.

Layer list : فهرستی از تمامی لایه های موجود در فایل اسکچاپ میباشد.
Name  : برای ادیت کردن نام آن روی آن دوبار کلیک کنید.
Visible  : این باکس ، قلب باکس لایه ها است و زمانی که انتخاب شود، همه ی اعضای تشکیل دهنده طراحی، قابل رؤیت میشود ولی وقتی که انتخاب نشود قابل مشاهده نیست.
Color  : به کمک این گزینه، مدل خود را به همان رنگ های انتخاب شده در اتوکد و یا هر نرم افزار دیگر مشاهده خواهید کرد،میتوانید رنگ های هر لایه را با کل کلیک کردن بر روی swatch color انتخاب کنید.

 

قرار دادن اجزای مختلف در یک لایه

برای قرار دادن اجزا از یک لایه به لایه ی دیگر باید Entity Info dialog box مورد استفاده قرار بگیرد. که شامل مراحل زیر میباشد:
entity .1 که میخواهید به layer دیگر ببرید را انتخاب کنید.
*فراموش نکنید که  فقط باید گروه ها و کامپونت ها را به لایه ی دیگر ببرید
۲٫ دستور window→Entity Info را اجرا کنید،با این دستور، Entity Info dialog box باز میشود. با رایت کلیک کردن بر روی entity ها و انتخاب نمودن Entity Info از منو می توان این کار را انجام داد.
۳٫ در این box dialog ، یک لایه را از فهرست لایه ها انتخاب کنید. حال داده های انتخابی شما بر روی آن layer قرار می گیرند

امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه و بتونید ارتباط خوبی بین اتوکد و اسکچاپ برقرار کنید. دیگر جلسات آموزش اسکچاپ را هم مطالعه بفرمایید تا تسلطتان بر روی این نرم افزار بیشتر شود.

نظرات و سوالات خود را با طراح شیدی ها به اشتراک بگذارید