هرآنچه که باید در رابطه با انواع پرسپکتیو معماری بدانید در این مقاله برای شما آورده شده است. با ما همراه باشید.

  • پرسپکتیو معماری چیست؟
  • انواع مختلف پرسپکتیو  معماری در چند نوع است؟

آموزش پرسپکتیو در معماری

پرسپکتیو معماری چیست؟

پرسپکتیو روشی است برای نشان دادن تصاویر سه بعدی و روابط مکانی در دو بعد که گویی از دید یک ناظر دیده می شود. ویژگی اصلی در دید پرسپکتیو این است که اشیاء هر چه کوچکتر از نظر ناظر باشند کوچکتر نیز به نظر می رسند. از دید پرسپکتیو غالباً برای تولید تصاویر “واقع بینانه” از ساختمانها به کار گرفته می شود تا به افراد کمک کنند که تصاویر ایجادی را درک کنند.

اطلاعات مورد نیاز برای ساختن یک تصویر پرسپکتیو نفطه دید و نقاط ناپدید شدن است:

  • نقطه دید یک خط خیالی است که از ارتفاع چشم بیننده بطور افقی ترسیم می شود و موقعیت افق را تعیین می کند.
  • نقاط ناپدید شدن نیز نقاط همگرایی خطوط در حال دور شدن از ناظر را نشان می دهد.

پرسپکتیو خارجی

اگر داشنجوی رشته معماری یا شهرسازی باشید می دانید که پرسپکتیوهایی که با آنها سر و کار دارید اکثرا پرسپکیتو خارجی هستند و برای اینکه انواع آن را بشناسید.

پرسپکتیو یک نقطه ای

این نوع پرسپکیتیو ها فقط یک نقطه ناپدید کننده نسبت به خط افق دارند (که آن را “مرکز دید” نیز می نامند). همانطور که از نام آن پیداست ،این نوع پرسپکتیوها یک طراحی از یک منظر که دارای یک نقطه ناپدید کننده در خط افق است. بنابراین ، به نظر می رسد ، تمام خطوط درآمده از جسم یا هر طرح از طریق VP برآورده می شوند و از بین می روند.  پرسپکتیو یک نقطه ای عمق بیشتری به تصویر می دهد و جلوه ای توهمی به آن می بخشد. در واقع پرسپکتیو های یک نقطه ای یک روش ریاضی برای نمایش یک تصویر سه بعدی بر روی یک سطح دو بعدی است ، با استفاده از خطوط تقاطع که همه به یک نقطه ختم می شوند و یک تصویر ایجادی از دید روبه رو را ایجاد می کنند.

پرسپکتیو یک نقطه ای

معمولاً از پرسپکتیوهای یک نقطه ای برای نشان دادن مسیرهای ریلی ، راهروها ، بزرگراهها ، جاده ها و موارد مشابه استفاده می شود.  به طور کلی این نوع پرسپکتیو ها در یک سطح صاف (مانند کاغذ) ،از یک نقطه دید ناظر و یک نقطه دور کننده ایجاد می شود.  دو ویژگی بارز پرسپکتیوهای یک نقطه ای این است که با افزایش فاصله آنها از ناظر ، اشیاء کوچکتر به نظر می رسند و این به آن معنیست که ابعاد یک شی در امتداد خط دید کوتاه تر از ابعاد آن در سراسر خط دید است.  پرسپکتیوهای یک نقطه ای نخستین بار در دوران رنسانس کشف شد  و تأثیری عظیم و ماندگار در رشته های هنری ایجاد کرد.

پرسپکتیو دو نقطه ای

این نوع پرسپکیتیو ها دو نقطه ناپدید کننده نسبت به خط افق دارند که به دو صورت خارجی امکان کشیدن فرم های مکعبی را می دهد. پرسپکتیوهای دو نقطه ای یکی از انواع پرسپکتیوهای بسیار پرکاربرد است ، زیرا احساسی بسیار واقع گرایانه به طرح می بخشد. این نوع پرسپکتیوها از دو نقطه ناپدید کننده در خط افق تشکیل شده است. هنگامی که یک ناظر در حال مشاهده یک ساختمان از سمت خود است ، تمام خطوط موازی سمت راست ساختمان به نقطه ناپدید کننده سمت راست کشیده و خطوط موازی در سمت چپ ساختمان در نقطه ناپدید کننده به نقطه سمت چپ کشیده می شوند. این نوع پرسپکتیوها به خوبی در طرح هایی که دارای خطوط مستقیم عمودی هستند ، مانند گروهی از ساختمانها ، کار برد دارد.

پرسپکتیوهای دو نقطه ای هنگامی رخ می دهد که می توانید از دید ناظر دو نقطه ناپدید کننده را مشاهده کنید. از پرسپکتیوهای دو نقطه ای اغلب در نقشه های معماری و طراحی داخلی استفاده می شود.

همان طور که مشاهده کردید تفاوت عمده بین پرسپکتیوهای یک و دو نقطه ای تعداد نقاط ناپدید شده در خط افق است. و تصویر در پرسکتیوهای یک نقطه ای به سمت همگرا و کوچکتر شدن ایجاد می شود در حالی که در پرسپکتیوهای دو نقطه ای تصاویر واقعی گرایانه تر است. 

پرسپکتیو دو نقطه ای

پرسپکتیو سه نقطه

 جایی که اشکال به دور از صفحه به صورت تصویر عمودی قرار می گیرند و در حال مشاهده در افق هستند. این امر به یک نقطه ناپدید شدن سوم احتیاج دارد و اغلب برای نشان دادن ساختمانها از بالا (نمای دید پرنده) یا از زیر (نمای مورچه ای) استفاده می شود.

پرسپکتیو سه نقطه ای دید پرنده

یک پرسپکتیو دید پرنده معمولاً نوعی تصویر اغراق آمیز است و بالاتر از افق ترسیم می شود. ترسیم پرسپکتیو دید پرنده دارای سه نقطه ناپدید کننده است ، که دو نقطه همراستای خط افق و دیگری بالاتر از خط افق ایجاد می شود.در واقع پرسپکتیو دید پرنده نمای بالایی از یک شی است ، گویی که ناظر یک پرندیست که در حال مشاهده طرح است و اغلب در ساخت نقشه های هوایی ، از این نوع پرسپکتیوها استفاده می شود. 

پرسپکتیو سه نقطه ای دید مورچه

یک پرسپکتیو دید مورچه معمولاً نوعی تصویر اغراق آمیز است و پایین تر از افق ترسیم می شود. ترسیم پرسپکتیو دید پرنده دارای سه نقطه ناپدید کننده است ، که دو نقطه همراستای خط افق و دیگری پایین تر از خط افق ایجاد می شود.در واقع پرسپکتیو دید مورچه نمای پایینی از یک شی است ، گویی که ناظر یک مورچه ایست که در حال مشاهده طرح است 

پرسپکتیو سه نقطه ای

پرسپکتیو چهار نقطه ای

 نسخه منحنی از پرسپکتیو دو نقطه ای است که برای نمایش پانوراماهای 360 درجه استفاده می شود. همچنین می توان در آن از خط های افقی یا عمودی استفاده کرد.

پرسپکتیو چهار نقطه ای

پرسپکتیو صفر

این نوع پرسپکتیو هنگامی رخ می دهد که ناظر با مناظر غیرخطی روبرو می شود که حاوی هیچ خط موازی نیستند. به طور مثال برای دید به یک منظره کوهستانی از این نوع پرسپکتیو استفاده می شود.

پرسپکتیو صفر

استفاده از پرسپکتیو یک تکنیک کلیدی هنری است که به هنرمندان امکان می دهد تصاویر اتاق ها ، شهرها یا ساختمان ها را با عمق و حجم،  روی یک سطح صاف نشان دهند. نتایج حاصل از ترسیم یک پرسپکتیو ممکن است غالباً پیچیده به نظر برسند ، اما در واقع ، روند ایجاد به طرز شگفت آوری ساده است ، به شرطی که چند اصل مهم را دنبال کنید.

پرسپکتیو داخلی

پرسپکتیو موضوعی جذاب و پر از اسرار غافلگیرکننده است و یادگیرس آن برای طراحان داخلی کاملاً ضروری است. در واقع پرسپکتیو دانشی است که به شما امکان می دهد تصاویر شگفت انگیزی را که می بینید بر روی کاغذ بیاورید و به شما امکان می دهد منظره ای هیجان انگیز از فضای داخلی ایجاد کنید و ایده های خود را به بهترین وجه ممکن منعکس کنید.

 در واقع پرسپکتیو اساسی ترین نوع دانش برای طراحی است. این دانش به شما کمک می کند تا پروژه های خود را به صورت تخصصی انجام دهید چشم انسان یک سازمان دهی تحسین برانگیز دارد و به لطف قوانین هندسه است که می توانیم اشکال را از دید چشم خود بر روی کاغذ ایجاد یا دنیای واقعی را به روشی که مغز ما آن را درک می کند تجسم کنیم.

 انواع پرسپکتیوهای مختلف برای ایجاد  یک پرسپکتیو داخلی وجود دارد که می توان از انواع آن به:  پرسپکتیو یک نقطه ای،  دونقطه ای،  سه نقطه ای و .. اشاره کنیم. اما، کدام یک از این انواع پرسپکتیوها بیشترین ارزش را برای طراحان داخلی دارد؟ اغلب از پرسپکتیوهای یک نقطه ای و دو نقطه ای برای ترسیم پرسپکتیوهای داخلی استفاده می شود ، همچنین در مواردی از پرسپکتیو دید پرنده نیز استفاده می شود.اگر دو مورد اول به ما اجازه می دهد که  به طور صحیح یک فضای داخلی را ترسیم کنیم ، مورد سوم ما را قادر می سازد که طرح خود را به صورت سه بعدی در یک  فضا کلی ایجاد کنیم.

 پرسپکتیو یک نقطه ای داخلی

پرسپکتیوهای یک نقطه ای گزینه ای ایده آل برای به تصویر کشیدن فضاهای عمومی است: کافه ها ، رستوران ها ، لابی های هتل و همچنین فضای داخلی مسکونی مثل: اتاق های نشیمن ، اتاق های غذاخوری ، سالن ها و غیره.

این نوع پرسپکتیو به ما اجازه می دهد تا ایده خود را با نشان دادن حداکثر فضا ایجاد کنیم.  ما می توانیم موقعیت نقطه را نسبت به مرکز صفحه که در هر نقطه از خط افق می تواند قرار بگیرد ، تغییر دهیم. این نقطه می تواند درست در مرکز باشد ، یا می تواند به سمت راست یا چپ منتقل شود.اگر نقطه به سمت راست و چپ منتقل شود باعث می شود که تصویر نامتقارن شودو یک نوع پویایی را به ترکیب اضافه می کند و به شما امکان می دهد تا یکی از دیوارها را تا حد بیشتری برجسته و آشکار کنید.

 پرسپکتیو یک نقطه ای داخلی

با این حال ، هنگامی که نقطه ناپدید شدن در مرکز است ، هر دو دیوار به یک میزان نشان داده می شوند و بنابراین ، متعادل به نظر می رسند. در حقیقت ، این محل قرار گیری نقطه ناپدید شدن است که اغلب در نقشه های کلاسیک فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. کلاسیک تقارن را دوست دارد.  

پرسپکتیو دو نقطه ای داخلی

نوع دیگری از پرسپکتیو که برای طراحان مهم است ، پرسپکتیوهای دو نقطه ای است. که اغلب “نمای قانونی” خوانده می شود. در این نمای ، دو نقطه ناپدید کننده داریم و تصویر دو دیوار از یک فضا را نشان می دهیم. شما می توانید این نقاط را در خط افق جابجا کنید ، اما مهم است که فاصله بین آنها مقدار ثابتی باقی بماند. هنگامی که شما مهمترین قوانین اساسی چشم انداز را درک کرده باشید ، می توانید با شیوه های مختلف آنها را آزمایش کنید و نقشه هایی با مؤثرترین زاویه ها ایجاد کنید.

 پرسپکتیو دو نقطه ای داخلی

 پرسپکتیو 2 نقطه ای یک چشم انداز خطی است که در آن دو نقطه ناپدید کننده در خط افق وجود دارد. این نوع پرسپکتیو وقتی ظاهر می شود که خط دید شما در زاویه ای با مجموعه های افقی خطوط باشد که از نقاط دورتر همگرا می شوند. این نوع پرسپکتیو در مقایسه با پرسپکتیوهای 1 نقطه معمولاً پویاتر است زیرا ما می توانیم حجم اشیاء را ببینیم.   

آموزش پرسپکتیو طراح شید

  • این جلسه آموزش پرسپکتیو (آموزش پرسپکتیو 1 نقطه ای –آموزش پرسپکتیو 2 نقطه ای –آموزش پرسپکتیو 3 نقطه ای ) در پیش داریم و در این گام وضعیت مهارتی شما در سطح بالاتری بوده و انتظار میره که شما خلاقیت به خرج بدید .
  • پس چالش ما : خلاقیت و استفاده از قدرت فوق العاده دست و ذهن
  • همراه آموزش این جلسه چند ویدئو هست که شما باید ببینید و سعی کنید همانند این ها رو بکشید .
  • تجربه به ما ثابت کرده که درک یه مطلب اگر از چند حواس از حواس 5 گانه صورت گیرد منجر به یادگیری و آموزش پرسپکتیو مطلوب تر خواهد شد .
  • به یاد داشته باشید پس از تمارین ابتدایی شما وارد مرحله مهمی شده اید .
  • متذکر میشویم اگر مشکلی در تمارین مهارتی و هنری در 2 جلسه اول دارید با تمرین بسیار ، سعی کنید مشکل را رفع کنید و اگر مشکل حادتر از تمرین بود با طراح شید در ارتباط باشید . تیم طراح شید همیشه همراه شماست .
  • در انتها تمرین های این جلسه و دیدن فیلم های آموزشی ، برای شما پکیج فوق العاده ای از ترسیمات آموزش پرسپکتیو گردآوری کردیم که شما با مراجعه به سایت میتوانید تهیه کنید و استفاده کنید.
  • همچنین طراح شید از طرح های حرفه ایی شما استقبال میکند و میتوانید با ما در ارتباط باشید و کار های حرفه ای خود را در طراح شید خود در معرض دید عموم قرار دهید و در آخر اگر پذیرفته شود هدیه ای از طرف طراح شید دریافت خواهید کرد.

آموزش پرسپکتیو

  • آموزش پرسپکتیو

  • همان طور که گفته بودیم هیچ وقت بدون دانش فهم لغوی یک کلمه دست به ترسیم نمیزنیم ، بنابراین :
  • پرسپکتیو چیست ؟
    وقتی طرحی را به صورت سه بعدی روی کاغذ میاریم درواقع یک پرسپکتیو ایجاد کردیم .
  • بنابراین :

برای ايجاد تصور سه بعدی يا حجم بر روی سطوح صاف ( دو بعدی ) در هنرهای تصويری به دو شکل می توان عمل کرد :
1 –  پرسپکتيو     2 – سایه روشن

 

حالا انواع پرسکتیو داریم : که معمولاً 1 نقطه ای و 2 نقطه ای هست .

  • حالا چرا از پرسپکتیو استفاده میکنیم ؟

چون اکثرآ نقاشی روی صفحات صاف و تخت ( سطح یعنی در فضای 2 بعدی که عرض و طول اجسام دیده میشود) انجام میشود ، در نتيجه نمیشود به طور واقعی ايجاد دوری – نزديکی ، گودی – برجستگی ، پستی بلندی نمود .

آموزش پرسپکتیو

برای دریافت ادامه آموزش رایگان دانلود کنید .

دانلود

به دلیل اهمیت نکات ، در این جا متذکر نکات پایانی میشویم :

  • توجه داشته باشید ترسیم و آموزش پرسپکتیو بیش از توضیحات ، نیاز به دیدن ویدئو ( مشاهده مراحل ترسیم ) و البته ترسیماتی که گردآوری شده ، دارد . پس از پکیج گرداوری شده جهت ترسیم و تمرین خود استفاده کنید .
  • متذکر میشویم که شما صرفاً در مرحله اول در حد ( آموزش دیدن چشم جهت اندازه گیری درجه ) که بعداً در مقطع ترسیمات اسکیس حرفه ای به کار می آید و شما مجاز به استفاده از گونیا و خط کش نخواهید بود .
  • به شما عزیزانی که تمرین های خود را با حوصله و صبر انجام میدهید ، تبریک میگوییم .
  • یه نکته در رابطه با مچ دست : اگر در حین ترسیم دردی را در مچ حس میکنید ، مطمئن باشید که مشکل از دست گرفتن مداد یا راپید هست پس لطفاً نکاتی که بهتون آموزش میدیم با دقت بخونید تا به این مشکل برنخورید .
  • ( نحوه حالت دست برای ترسیم در آموزش جلسات پیش ، آموزش داده شد )

طراح شید جایگزینی نیست …