آموزش قدم به قدم ۳d max | جلسه ششم : دستور Edit Mesh

با عرض سلام و احترام به دوستان کوشای طراح شیدی . مبحث امروز از جلسه ی ششم آموزش ۳d max را با موضوع معرفی دستور Edit Mesh  که یک دستور ویرایشی است پی می گیریم.
بی مقدمه به معرفی این دستور می پردازم:

 دستور Edit Mesh :

قابلیت ویرایش بخش بخش موضوعات

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دستورات ویرایشگر در محیط نرم افزار مکس همین دستور می باشد. این دستور ابزارهای ویرایشی ساده ای را در قالب پنج شیء فرعی ( راس – لبه – وجه – چند ضلعی و عنصر اصلی ) در دسترس ما قرار می دهد.

دستور Edit Mesh در 3d max
اشیاء فرعی موجود در دستور Edit Mesh :

Element (عنصر اصلی ) : شامل کل عنصر یا موضوع منتخب می شود.
Polygon ( چندضلعی ) : هر موضوعی بسته به تعداد سگمنت های خود از قسمت های کوچکتری به نام polygon تشکیل شده است.
Face ( وجه ) : هر polygon از دو مثلث به نام Face تشکیل شده پس هر Face در واقع نیمی از یک polygon است.
Edge (لبه ) : هر face از سه لبه تشکیل شده است.
Vertex ( راس ) : هر لبه از دو راس یا vertex صورت گرفته است.
ما می توانیم بعد از فعال کردن هر شیء فرعی به سبک آن وارد شده و به اصلاح آن بپردازیم.علاوه بر اجرای PRS (مجموعه عملیات تغییر موقعیت Move – Rotation – Scale را میگوییم و مخفف سه واژه ی Position – Rotation – Scale است )روی سطوح هم چنین امکان حذف یا حتی اعمال برخی دستورات روی اشیاء فرعی وجود دارد.

دستور Edit Mesh
گزینه های پر کاربرد دستور Edit Mesh :

کرکره ی Selection : در این کرکره امکاناتی برای انتخاب رئوس – لبه ها – وجوه و قسمت ها و عناصر اصلی موضوع وجود دارد.
By Vertex  با انتخاب یک نقطه تمام خطوط متصل به آن نقطه رامی توانیم انتخاب کنیم.
دکمه ی Hide  این دکمه برای مخفی کردن اشیاء فرعی منتخب به کار می رود.
دکمه ی Unhide All  فشردن این دکمه باعث می شود تمام اشیاء فرعی مخفی دوباره به حالت مرئی در بیایند.
دستور Edit Mesh
کرکره ی Soft Selection : گزینه های قرار گرفته در این کرکره به ما کمک می کند هنگام تغییر موقعیت اشیای منتخب اشیای کناری آن ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و همراه با شیء فرعی منتخب اصلاحات رویش انجام بکیرد. در واقع با کمک این گزینه می توانیم یک جا به جایی نرم داشته باشیم.
دستور Edit Mesh
کرکره ی Edit Geometry :در بر دارنده ی گزینه هایی است که منجربه تغییر شکل موضوع منتخب می شود.
دکمه ی Create  امکان ایجاد رئوس – وجوه و … .
دکمه ی Delete  اشیاء فرعی منتخب را حذف می کند.
دکمه ی Attach  یک شیء دیگر را به داخل مجموعه وارد می کنیم و همه ی موضوعات به صورت یک موضوع واحد تبدیل می شود.
دکمه ی Detach  اشیاء انتخابی را از مجموعه ی در حال ویرایش جدا می کند و به صورت یک موضوع جدا و مستقل تبدیل می کند.
دکمه ی Extrude  این گزینه بسیار مهم است و یک شیء فرعی را از جای خود به بیرون یا درون موضوع رشد می دهد.
دکمه ی Bevel  با این گزینه می توان شیء فرعی منتخب را بزرگ و کوچک نمود و در واقع عمل باریک سازی اشیاء منتخب را انجام میدهد.

اینم به کارت میاد:  آموزش انیمیشن سازی با 3d max جلسه 8 :مسیر دهی به حرکت

نرم افزار حسابداری
دستور Edit Mesh
امیدوارم این آموزش برای شما مفید باشد و از آن بهره ی لازم را ببرید.
در جلسه ی بعد ادامه ی دستورات ویرایشی را با شما عزیزان دنبال خواهیم کرد. با ما همراه باشید .

آموزش تری دی مکس را آسان یاد بگیرید با یک کلیک ساده!

مطالعه جلسات دیگر را از دست ندهید:

نظرات و سوالات خود را با طراح شیدی ها به اشتراک بگذارید