در این مقاله به معرفی نکاتی برای گام برداشتن در مسیر واقعیت مجازی در معماری میپردازیم.
تصور کنید در یک خانهی زیبا راه میروید، از پنجرههای بزرگ اتاق نشیمن، تابلونقاشیهای روی دیوارها و آشپزخانهی بزرگ لذت میبرید. لوسترها نور گرمی را تابش میدهند، موزاییکهای براق کف سالن پاهایتان را نوازش میدهند، مبلمان زیبا شما را به نشستن دعوت میکنند. سپس عینک واقعیت مجازی خود را برمیدارید و جلسه کاری خود را از سر میگیرید!
واقعیت مجازی در معماری
این سناریو با به کارگیری روزافزون واقعیت مجازی توسط معمارها، حالا بیش از پیش برای آنها آشنا و معمول شده است. واقعیت مجازی در معماری (VR) به همراه بستگان خود، یعنی واقعیت افزوده (AR) و واقعیت آمیخته (MR)، به طراحان کمک میکند تا مرزهای تجسم را بشکنند و به همکاران و مشتریان خود راههای جدیدی برای تجربه و درک یک بنا یا فضا پیش از ساخت آن ارائه دهند. به کمک واقعیت افزوده، معمارها میتوانند نه تنها شکل کلی یک بنا را نمایش دهند، بلکه میتوانند نشان دهند که چه حسی را منتقل میکند.
“جف متل” مدیرعامل شرکت CGarchitect Digital Media و ناشر CGarchitect که یک مجله و جامعه اینترنتی برای متخصصان تجسم معماری است، میگوید:” به صورت سنتی شما از طرحها و مدلهای مقیاسی استفاده میکنید و مدلهای سه بعدی هم در بیست سال اخیر به صورت گسترده استفاده شدهاند. واقعیت مجازی وارد این مدلهای سنتی میشود زیرا این دو همدیگر را حتی فراتر از درک تولیدکنندگان کامل میکنند.”
اکثر تولیدکنندگان هنوز هم واقعیت مجازی را برای بازی کردن میدانند تا ابزاری برای ارائه راه حل مسائل اما به عقیدهی “متل” که امسال هیئتی را برای تحقیق در مورد تکنولوژیهای نوظهور در دانشگاه AutoDesk لاس وگاس اداره میکند، این تصور در حال تغییر است.
با این سرعت چشمگیر پیشرفت تکنولوژی و گزینههای فراوان رشد، در اینجا چهار پیشنهاد برای شرکتهایی که به ورود در دنیای واقعیت مجازی فکر میکنند آورده ایم:
واقعیت مجازی یک صنعت به سرعت در حال تغییر است
واقعیت مجازی از سالها قبل وجود داشته است (اولین سیستمی که روی سر نصب میشد در سال ۱۹۶۸رونمایی شد.) اما این فناوری تا به حال به اندازه کافی پیشرفته نبوده است تا کاربرد گستردهای داشته باشد. با پیشرفتهای فناوری موبایل، که سبب ایجاد تصاویری با رزولوشن بسیار بالا در دستان انسانها شده است، واقعیت مجازی در دو سال گذشته پیشرفت انفجاری داشته است.
با افزایش دسترسی به هدستهای واقعیت مجازی (HMDها) مانند Oculus Rift، Samsung Gear VR و Google Cardboard، واقعیت مجازی به یک جریان عادی و به صرفه تر تبدیل شده است.( البته هزینه ها هنوز هم بین صدها تا هزاران دلار متفاوت است.) همچنین خرید از Oculus توسط کمپانی فیسبوک در سال 2014 به قیمت ۲ میلیارد دلار سبب ترقی قابل ملاحظهای در صنعت شد.
“متل” میگوید: “یکی از چالشها این است که همه چیز به سرعت در حال تغییر است. هرکسی زمان یا منابع کافی برای امتحان یکی از این HMD ها را ندارد. بنابراین ما تلاش میکنیم درمورد جوانب مثبت و منفی گفت و گو کنیم”.
بنابر یک نظرسنجی در CGarchitect، کاربران پیشرو در استفاده از واقعیت مجازی برای تسجم معماری اروپایی (۴۰ درصد) و آمریکایی (۲۱ درصد) هستند. همچنین این افراد معتقدند که که این فناوری موجب انقلابی در صنعت میشود. حدود ۷۰ درصد پاسخ دهندگان از VR، AR، MR در سال ۲۰۱۷ برای ایجاد و طرح ریزی استفاده میکنند. در حالی که ۷۷ درصد از واقعیت مجازی معماری استفاده کردهاند.
واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت آمیخته مشابه هستند اما قابلیت های متفاوتی دارند
واقعیت مجازی یک تجربه فراگیر است که بسیاری از مردم با این نوع تکنولوژی ارتباط دارند. “متل” میگوید: “به کمک واقعیت مجازی، شما خود را در یک محیط مجازی غرق میکنید و خود را کاملا از جهان اطراف خود خارج میکنید. بسته به اینکه چه دستگاهی استفاده میکنید، میتوانید واقعیت مجازی را در مقیاس اتاق اجرا کنید و در اتاق قدم بزنید.” ( و به کمک خطوط راهنمای دنیای واقعیت مجازیتان، با دیوارها برخورد نخواهید کرد.)
اما در واقعیت افزوده، دادهها و یا اطلاعات آموزشی فراتر از دنیای واقعی متحرک میشوند. این امر معمولا توسط دستگاههای کوچک تر مانند تلفن همراه یا تبلت انجام میشود. بازی”Pokemon Go” یک نمونه از اپلیکیشنهای واقعیت افزوده است. یک نمونه کاربرد حرفهای، آموزش از راه دور تعمیر توسط یک مهندس به یک مکانیک است.
پس از آن واقعیت آمیخته را داریم، با ترکیب جنبههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، واقعیت آمیخته، اجسام مجازی را در دنیای حقیقی جایگذاری میکند. دو نفر (برای مثال یک معمار و یک مهندس سازه در یک کشور دیگر) میتوانند از طریق دنیای مجازی با هم شبکه سازی کنند و در مورد یک ساختمان مجازی در یک سایت واقعی تعامل داشته باشند.
معمارها میتوانند از واقعیت مجازی در مراحل مختلفی از فرآیند طراحی استفاده کنند
یکی از مزایای واقعیت مجازی این است که می تواند در سطوح اطلاعاتی مختلفی ارائه شود. بنابراین یک معمار در مراحل اولیه طراحی قادر است در یک اتاق غیرواقعی راه برود فقط برای اینکه روابط فضایی را درک کند. یا به عنوان یک تجربه شگفت انگیزتر، برای ارائه به مشتریان، یک ویدئوی واقعیت مجازی که در آن نور نرم خورشید از میان یک پنجره به اتاق می تابد و صدای پرندگان در خارج از آن به گوش میرسد.
“کیم باومن لارسن”، معمار و مشاور بخش واقعیت مجازی گروه آینده میگوید: “معمارها به صورت فزاینده ای سخت افزارهای واقعیت مجازی مانند HTC Vive و Oculus را با نرم افزار BIM ادغام میکنند. این به آن ها و مشتریانشان کمک میکند تا کیفیت واقعی فضای پروژه را درک کنند. این درک فضایی مشتریان، باعث تسهیل طراحی و کاهش زمان صرف شده در جلسات و اصلاحات آتی در طرح ها خواهد شد.”
راه حلهای واقعیت افزودهی سیار که با هدستهای واقعیت مجازی و یک تلفن هوشمند به کار گرفته میشوند، یک راه محبوب دیگر است. لارسن میگوید: “معمار میتواند تصاویر استریو پانوراما 360 را در نرم افزارهایی مثل Revit یا 3DMax طراحی کرده و آنها را توسط سرویسهایی مانند VRto.me یا IrisVR Scope در اینترنت منتشر کند.
برای ادغام واقعیت مجازی در معماری هنوز باید تلاش زیادی انجام شود
واقعیت مجازی نیاز به نیروی متخصص دارد و یافتن زمان مناسب برای کار با واقعیت مجازی برای معمارها چالش برانگیز است. “متل” میگوید: “در بیشتر موارد، واقعیت مجازی برای ایجاد این تجارب نیاز به مهندسان بازی دارد در حالیکه گردش کار و الگوی کاری کاملا در دنیای معماری متفاوت است.”
او امیدوار است که تولیدکنندگان پتانسیلهای توسعه واقعیت مجازی به خصوص به سمت معماری را ببینند. در حال حاضر، برخی شرکتها اطلاعات نرم افزاری BIM را در واقعیت مجازی با پلت فرمهایی مانند Autodesc Live و Stingray ترجمه میکنند که سبب حفظ اطلاعات ساختاری مهمی میشود که سیستمهای بازی نمی توانند حفظ کنند. اکنون، سیستمهای بازی، تمرکز خود را بر ایجاد تجربههای ایده آل کاربرپسند گذاشتهاند تا توسعهی برنامههای کاربردی برای طراحی و ساخت پروژه های ساخت و ساز.
درگیری واقعیت مجازی با معماری
هرچه معمارها بیشتر با واقعیت مجازی درگیر شوند، بیشتر قادرند بازار آینده را شکل دهند. “متل” میگوید: “من واقعا علاقه مندم ببینم که این شرکتهای واقعیت مجازی وجود بازارهایی فراتر از بازیها و بازار مصرف کننده را درک میکنند. من دوست دارم آنها بفهمند که فرصت های عظیمی برای همکاری با دنیای طراحان وجود دارد.”
اما لارسن معتقد است که معمارها نباید صبر کنند. او میگوید:”یک سیستم واقعیت مجاری مبتنی بر رایانه مانند HTC Vive یا Oculus Rift برای بررسی طراحی از ابزارهای BIM بگیرید و توسط ابزارهای سیار واقعیت مجازی مثل Gear VR و Google’s View طراحی های خود را وارد دنیای واقعیت مجازی کنید و به مشتریان و همکاران خود نشان دهید.مهم ترین چیز این است که شروع به تجربه کنید.”
در این مقاله با معرفی نکاتی در مورد واقعیت مجازی در معماری با شما همراه بودیم ، شما میتوانید برای مطالعه بیشتر به بخش مقالات آموزشی در وبسایت طراح شید مراجعه کنید.
هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.