سلام. امروز با آموزش مدل‌سازی سه بعدی صندلی در خدمت شما هستیم.

صندلی از نوارها و پایه‌ها از استوانه ساخته می‌شوند. ابزارهای مدلسازی سه بعدی که استفاده خواهیم کرد

شامل: Fillet, Connect-Refine, Weld, Extrude, inset, Bavel, Ring, loopو … هستند. بیاید شروع کنیم:

طراحی صندلی

گام اول: ۳DMax را باز کنید. از Command panel بر روی Createکیک کرده و سپس بر روی Shapes کلیک کرده

و ابزار Line را انتخاب کنید. یک خط مشابه شکل زیر که در آن Initial و Drag روی Corner تنظیم شده‌اند، ایجاد کنید.

 

گام دوم

به برگه ی Modify بروید و از منوی Selection، Spline را انتخاب کنید. Ctrl+A را فشار دهید تا همه‌ی نوارها انتخاب شوند. (یا روی آن کلیک کنید)

 

 

گام سوم

در حالیکه Spline در نمای روبرو انتخاب شده است، کلید Shift را پایین نگه داشته و

توسط ابزار انتخاب و حرکت آن را به سمت راست منتقل کنید تا کپی شود.

 

 

گام چهارم

از برگه ی Modify و منوی بازشونده ی Selection، Vertex را

انتخاب کنید یا خیلی ساده کلید ۱ را روی کیبوردتان فشار دهید.

در منوی Geometry باکس کنار Connect را انتخاب کرده و سپس بر روی Refine کلیک کنید.

حالا بر روی راس بالایی دومین نوار کلیک کرده و Connect only را  از پنجره ی پاپ آپ انتخاب کنید.

بر روی راس بالایی اولین نوار دوباره کلیک کنید و همین کار را انجام دهید.

برای اتمام عملیات کلیک راست کنید. حال یک قسمت جدید ایجاد شده است.

 

 

گام پنجم

عملیات گام چهارم را این بار برای رئوس پایینی نوارها تکرار کنید.

 

 

گام ششم

حال باید برای برخی رئوس Fillet قرار دهیم. دو راسی که دور آن را دایره کشیده ام

انتخاب کنید و روی fillet کلیک کنید. مکان نما را به بالای یکی از دو راس ببرید و خواهید دید

که تغییر می کند. کلیک کنید و بکشید تا جایی که به مقدار دلخواهتان برسید.

 

 

گام هفتم

این کار را به صورت مشابه برای دو راس دیگر انجام دهید با این تفاوت که مقدار کمتری را اعمال کنید.

 

 

گام هشتم

حالا باید برخی رئوس ایجاد شده توسط اتصال نوارها را به هم جوش دهیم.

بنابراین چهارگوشه را انتخاب کرده و بکشید تا رئوس انتخاب شوند. باید هشت راس در مجموع داشته باشیم.

حالا از منوی Geometry  بر روی Weld کلیک کنید. اگر درست انجام داده باشید بعد از کلیک روی این گزینه

رئوس شما از حالت انتخاب خارج می‌شوند. در غیر اینصورت مقدار بزرگتری انتخاب کنید.

گام نهم

از منوی Rendering باکس‌های Enable in Renderer و Enable in Viewport را انتخاب کنید.

نوع آن را Rectangular(مستطیلی) با طول ۲.۵cm و عرض ۵ cm و زاویه ۰ و Aspect ۰.۵ را انتخاب کنید.

بر روی جسم راست کلیک کرده و Convert to> Convert to Editable Poly را انتخاب کنید.

 

گام دهم

به برگه ی Modify رفته و از منوی Selection، Polygon را انتخاب کنید.

چندضلعی هایی که من در شکل زیر انتخاب کرده ام انتخاب کنید و از منوی Edit Geometry

بر روی Detach کلیک کرده و باکس Detach as Clone را انتخاب کرده و ok را بزنید.

 

گام یازدهم

از حالت انتخاب خارج شوید ( با فشردن کلید ۶ روی کیبورد). بر روی صفحه کلیک راست کرده

و Hide Selection را انتخاب کنید. قاب صندلی را پنهان کرده‌ایم.

 

گام دوازدهم

حالا بیایید محور را به مرکز ببریم. در Comman panel به Hierarchy رفته و ابتدا بر روی

Affect Pivot Only کلیک کرده و سپس بر روی Center to Object کلیک کنید.

برای خروج از حالت Hierarchy به برگه ی Modify بروید.

 

گام سیزدهم

در برگه ی Modify، از منوی selection، Boarder را انتخاب کنید و CTRL+ A را برای انتخاب

هر دو مرز فشار دهید.(یا کلیک کرده و آن ها را بکشید). همزمان با انتخاب مرزها، بر روی Bridge کلیک کنید تا یک اتصال پل بین آن‌ها ایجاد کنید.

 

گام چهاردهم

کلید ۲ را بر روی کیبوردتان فشار دهید تا به edge selection بروید.

Edge را انتخاب کنید و Ring را فشار دهید تا یک اتصال حلقه ایجاد شود.

 

 

گام پانزدهم

حال در منوی edit edges بر روی باکس کنوچک کنار Connect کلیک کرده

و یک اتصال با سه Segment و ۹۷Pinch ایجاد کنید. بر روی ok کلیک کنید.

 

 

گام شانزدهم

دوباره یک انتخاب حلقه ایجاد کنید، این بار برای لبه های خارجی. یکی را انتخاب کنید

و بر روی Ring کلیک کنید. سپس آن ها را با ۳Segments و ۷۰ Pinch به هم متصل کنید.

 

 

گام هفدهم

از حالت انتخاب خارج شوید. بر روی صفحه کلیک راست کنید و Unhide All را انتخاب کنید.

قاب صندلی را انتخاب کنید، به حالت Edge selection بروید و یک لبه را انتخاب کنید

و سپس بر روی Ring کلیک کنید تا یک انتخاب حلقه ایجاد شود.

 

گام هجدهم

لبه ها را با ۳Segments و ۷۰ pinch به هم وصل کنید.

 

گام نوزدهم

در هرگوشه یک لبه را اتخب کنید(تصویر زیر را ببینید) و Loop را انتخاب کنید تا یک انتخاب حلقه بسته ایجاد شود.

 

 

گام بیستم: از منوی Edit Edges بر روی باکس کنار Chamfer کلیک کرده و آن را بر روی ۱cm و segments ۲ تنظیم کنید.

 

 

گام بیست و یکم: حال یک لبه ی داخلی را انتخاب کنید و بر روی Ring کلیک کنید تا انتخاب حلقه ایجاد شود.

تصویر بعدی را ببینید تا متوجه شوید که کدام لبه را انتخاب کنید.

 

 

گام بیست و دوم: لبه های حلقه شده را با Segments ۳ و ۵۰ pinch متصل کنید.

 

 

گام بیست و سوم

از Modifier List یک TurboSmooth Modifier را با ۲ Iterationsاجرا کنید و باکس Isoline Display را انتخاب کنید.

 

 

گام بیست و چهارم: در ادامه ی آموزش مدلسازی سه بعدی، ما پایه های صندلی را ایجاد خواهیم کرد.

قاب و صندلی را با هم انتخاب کنید و هر دوی آن ها را پنهان کنید. برای این کار بر روی صفحه نمایش

کلیک راست کرده و Hide Selected را انتخاب کنید. در نمای بالا از Create>Geometry یک استوانه

با شعاع ۳۰cm و ارتفاع ۲cm ایجاد کنید. مقدار segments ارتفاع و Cap را ۱و ۱۲sides قرار دهید.

 

 

گام بیست و پنجم: از منوی Selection، Polygone را انتخاب کنید(کلید میانبر ۴) و چندضلعی بالا را انتخاب کنید.

از Edit Polygone یک Bevel با Type Group اجرا کنید، ارتفاع ۴cm و outline -۲۲ cm.

 

گام بیست و ششم

درحالی که چندضلعی هنوز در حالت انتخاب است یک Extrude با ۷۰cm و Type Group ایجاد کنید.

سپس inset ۱.۴cm و Type Group و سپس دوباره Extrude این بار با ۵۰cm و Type Group ایجاد کنید.

 

 

گام بیست و هفتم: در حالت Edge Selection یک انتخاب حلقه بسته ایجاد کنید

(مانند شکل زیر. یک لبه را انتخاب کرده و بر روی Loop کلیک کنید.) و سپس Chamfer را به ۱۰cm و Segments5 تغییر دهید.

 

 

گام بیست و هشتم: دوباره یک لبه را انتخاب کنید و یک انتخاب حلقه بسته ایجاد کنید. Chamfer را روی ۱.۵cm و segments ۳ قرار دهید.

 

 

گام بیست و نهم: کلید ۴ روی کیبورد را فشار دهید و به حالت Polygone Selection بروید

، چندضلعی بالایی را انتخاب کنید و ابتدا Inset را با مقدار ۲cm قرار دهید و سپس Bevel با

ارتفاع ۳cm و Outlie با مقدار ۲۰ cm قرار دهید. سپس بر روی کیبورد Delete را فشار دهید.

 

 

گام سی ام

در منوی Selection، Edge را انتخاب کنید(کلید میانبر ۲) و یک انتخاب حلقه از لبه هایی

که در مرحله قبل ایجاد شدند بسازید. آن ها را با Segments2 و ۵۰pinch به هم وصل کنید.

 

 

گام سی و یکم: لبه هایی را که در شکل زیر انتخاب کرده ام انتخاب کنید. و آن ها را با Segments1 و ۵۰slide به هم وصل کنید.

 

گام سی و دوم

کلید ۴ را فشار دهید تا به حالت انتخاب Polygone بروید. چندضلیعی های ایجاد شده

از اتصال مرحله قبل را انتخاب کنید و آن ها را با مقدار ۱۰ و Type Group فشرده کنید.برای انتخاب راحت

چندضلعی ها در حالت انتخاب لبه، یک انتخاب حلقه ایجاد کنید و CTRL را نگه داشته و بر روی Polygone در منوی Selection کلیک کنید.

 

 

گام سی و سوم: به حالت Edge Selection رفته و لبه هایی که در شکل نشان داده ام انتخاب کنید.

Chamfer را روی ۰.۲۵ cm و ۳ Segments قرار دهید.

 

 

گام سی و چهارم: در حالت Polygone Selection چندضلعی بالایی را پاک کنید.

روی صفحه کلیک راست کرده و Unhide All را کلیک کنید.

 

گام سی و پنجم

توسط ابزار انتخاب و حرکت، پایه را در جهت محور Y ها پایین بکشید.

حالا از Modifier List یک Turbosmooth برای پایه صندلی ایجاد کنید. Iterations را

به ۲ تغییر داده و باکس کنار Isoline Display را علامت بزنید.

 

 

گام سی و ششم: در محله بعد مدلسازی سه بعدی، اهرم صندلی را می سازیم.

در Command Panel مسیر Create>Shapes را رفته و Line را انتخاب کنید و یک خط

در نمای روبروی انتخاب کنید.(مانند کاری که برای قاب صندلی انجام دادیم)

 

 

گام سی و هفتم: در حالت Vertex Selection، راس میانی را به Fillet تغییر دهید.

بر روی Fillet کلیک کرده و فلش را به بالای راس حرکت داده و کلیک کرده و بکشید.

 

 

 

گام سی و هشتم: در منوی Rendering باکس های Enable in Renderer و Enable in Viewport را علامت بزنید.

Type را به Radial با Thickness با مقدار ۲cm و ۱۶sides تغییر دهید.

 

گام سی و نهم

خط را به Editable Poly تغییر دهید(با راست کلیک کردن بر روی صفحه و انتخاب

Convert to> Convert to Editable Poly) .برای ایجاد جزئیات بیشتر از Chamfer,Connect.Insetو Extrudes استفاده کنید.

از Modifier List، TurboSmooth را انتخاب کرده و Iteration را روی ۲ تنظیم کرده و باکس کنار Isoline Display را علامت بزنید.

 

 

گام چهلم: در مرحله ی نهایی مدلسازی سه بعدی، برای صندلی رنگ انتخاب کنید.

روی مربع رنگی در گوشه ی بالا راست کلیک کرده و رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید.

 

 صندلی

 

نتیجه‌ی نهایی: