با ما در سایت طراح شید همرا باشید تا مدل سازی در اسکچاپ را به شما آموزش بدهیم. آموزش کاربردی اسکچاپ یکی از کارآمدترین و کاربردیترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی در حوزه معماری میباشد، مدلهای این برنامه به صورت کلی از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبههای مدل ایجاد میشوند. اگر تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر متصل شوند یک صفحه ایجاد میشود و به صورت خودکار وجه مدل به وجود میآید. در نهایت لبههای مورد نظر به همراه وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه بعدی میشوند.
مدل سازی در اسکچاپ
با استفاده از نرم افزار اسکچاپ میتوانید مدلهای مختلف با دقت فراوان بسازید و جزئیاتی که مورد نیازتان است در آن ها ایجاد کنید. شما میتوانید در اسکچاپ با استفاده از ابزارهای گوناگون موجود به تولید انواع مدل مانند مبلمان، گیاهان، پرده، میزو کمد، سرویس بهداشتی، اشپزخانه، لوازم حمام و شومینه و صدها مدل دیگر بپردازید .
اگر نیازی به تولید مدل های دست ساز و خلاقانه ی خودتان ندارید میتوانید از هزاران مدل اماده که در سایت های خارجی و ایرانی موجود است استفاده کنید،امروزه به دلیل پرطرفدار بودن این نرم افزار، مدلپهای آماده زیادی در سطح اینترنت موجود میباشد که با یک سرچ کوچک میتوانید مدل های آماده زیادی را در این سایت ها ببینید، دانلود کنید و از آن ها استفاده کنید.
انواع مدل های مختلفی که در بالا ذکر کردیم اعم از مدلهای متنوع برای مبلمان، گیاهان، میز و کمد و بقیه ی آن ها به صورت آماده در سایت های مختلف از جمله سایت طراح شید موجود هست که میتوانید آنها را دانلود کنید و با کمک آن ها طرحهای سه بعدی خود را طراحی کنید.
اما اگر شما به دنبال مدل سازی برای طرح مورد نظر خودتان هستید روش های زیادی برای این کار وجود دارد که ما در این آموزش به شما عزیزان مدل سازی از روی عکس مورد نظر را آموزش خواهیم داد.
مدل سازی در اسکچاپ از روی عکس
در مدل سازی از روی عکس در اسکچاپ میتوانیم از روی عکسهایی که داریم مدل سازی را انجام دهیم یا به عبارتی دیگر عکس را پایه مدل سازی قرار دهیم.
برای مدل سازی در اسکچاپ از روی عکس، از قسمت Camera > Match Photo تصویر مورد نظر خود را انتخاب میکنیم. این تصویر در اسکچاپ نمایش داده میشود و مجموعه ای از محور ها و خطوط روی عکس مورد نظر ما نمایان میشود، این خطوط مربوط به پسرسپکتیو دو نقطه ای میباشند، برای بهتر شدن مدلسازی شما بهتر است از تصاویری استفاده کنید که دارای پرسپکتیو دو نقطه ای هستند.
در انتهای این خطوط، دستگیرههایی به رنگهای سبز و قرمز و زرد میبینیم که برای جا به جایی خطوط از آنها استفاده میکنیم.
برای رنگ زرد
در تصاویر خارجی که از پایین به بالا گرفته شدند، این نقاط روی محل تقاطع زمین و دیوارهای ساختمان قرار گرفته است و در تصاویری که از بالا به پایین گرفته شده اند این نقاط روی محل تقاطع سقف و دیوار ها قرار گرفتهاند، برای تصاویر داخلی نیز این دو مورد صدق میکند ولی بهتر است تقاطع زمین و دیوار در نظر گرفته شود.
رنگ سبز
برا مدل سازی در اسکچاپ، نقاط رنگ سبز را روی خطوط یا اضلاعی از ساختمان که به گریز راست رفتهاند تنظیم میکنیم.
رنگ قرمز
نقاط آن را روی خطوط یا اضلاعی از ساختمان که به گریز چپ رفته اند تنظیم میکنیم.
با انجام این تنظیمات عمل تطبیق دادن محور ها با تصویر مورد نظر ما انجام میشود و اما محور عمودی آبی رنگی که از نقطه ی زرد رنگ عبور کرده است برای تنظیم مقیاس استفاده میشود.
اکنون با توجه به محورهایی که داریم عملیات مدل سازی را شروع میکنیم.
در ابتدا با استفاده از دستور line خطوط و یالهای کلیتر و حجم کلی ساختمان را رسم میکنیم و سپس به سراغ خطوط و یال های جزئیتر میرویم و جزئیات ساختمان را رسم میکنیم.
با چرخیدن یا orbit در محیط اسکچاپ میتوانیم مدل ترسیم شده را مرحله به مرحله مشاهده کنیم، برای برگشتن به صفحه نیز میتوانیم دوباره روی صحنه ایجاد شده در سمت چپ بالای صفحه ی اسکچاپ کلیک کرده و تصورمان را مشاهده کنیم.
به همین ترتیب قسمت های مختلف ساختمان را از روی تصویر و با اضافه کردن جزئیات مورد نظرمان تکمیل میکنیم در این راستا میتوانیم از دستوراتی مثل لاین، آفست، پوش، پول و غیره استفاده کنیم و به تکمیل مدل و جزئیات آن بپردازیم.
در ادامه وقتی مدل سازی را تکمیل کردیم از تصویر برای متریال دادن به سطوح مدل استفاده میکنیم. به این صورت ما میتوانیم مدل مورد نظر خودمان را در اسکچاپ بسازیم و از آن در طراحیهایمان استفاده کنیم.
در این آموزش ما به صورت خلاصه نرم افزار اسکچاپ را به شما معرفی کردیم انواع مدل های آن را نام بردیم و نحوه ی مدل سازی در این نرم افزار را به شما آموزش دادیم.
امیدواریم در آموزش های بعدی نیز با ما در سایت طراح شید همراه باشید.
هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.