روشنایی محیطی و Aerial Perspective

5 ماه پیش
روشنایی

هدف از این مقاله آموزش چگونگی تولید روشنایی محیطی توسط سیستم Sun و Sky و استفاده از Aerial Perspective برای شبیه سازی اتمسفر بریا نشان دادن فاصله‌ها است.
برای انجام گام به گام این آموزش شما باید افزونه V-Ray را برای SKetchUp نصب کرده باشید. آموزش ویدیوی این مقاله در کانال یوتیوب ما هم در اینجا در دسترس شما قرار دارد.

فایل های لازم برای آموزش روشنایی محیطی

بریا دانلود فایل های مورد نیاز این آموزش لطفا روی دکمه دانلود کلیک کنید.
مراحل کار
باز کردن صحنه نمونه
برنامه SKetchUp را اجرا کنید و فایل Aerial_Staircase_Start.skp را که در بالا دانلود کردید را باز کنید.
رندر Interactive را انجام دهید تا تصویر زیر را در قاب مشاهده کنید.

تنظیم SunLight

پنل Shadows را باز کنید و با تغییر زمان و تاریخ جهت خورشید را تغییر دهید. زمان را با ۲:۲۹ بعد از ظهر و و تاریخ را به ۱۲/۰۶ مقدار دهی کنید.
شما می توانید تنظیمات بیشتری را در این زمینه در ویرایشگر Asset انجام دهید. برای این کار کافی است که ماوس را روی ه پارامتر نگه دارید تا توضیحات آن پارامتر نشان داده شود.
پارامتر Size Multiplier را با ۵.۱ مقدار دهی کنید تا سایه های ملایم تری داشته باشید (همانند تصویر نشان داده شده).
سپس با تنظیم کردن Albedo Color روی روشنایی ها رنگ بگذارید تا بر روی رنگ آسمان و افق تاثیر بگذارد.

روشنایی

همانطور که در تصویر نشان داده شده است برای Albedo Color مقدار Cyan Blue را انتخاب کنید.
حال، از Blend Angle برای تنظیمات ترکیب خط افق و آسمان استفاده کنید. مقادیر پایین اثر رنگ Albedo را پایین تر و نزدیک به رنگ افق می‌کند در حالیکه مقدار بزرگتر رنگ را نزریک به رنگ آسمان می‌کند که بر نور کلی صحنه تاثیر گذار است. این موضوع در تصویر پاین نشان داده شده است.

Blend Angle=۱
Blend Angle=۲۰
Blend angle=۶۰

پارامتر Horizon Offset

برای مشاهده نتیجه زیر Blend Angle را مساوی مقدار ۵ قرار دهید.
همانطور که در تصویر می بینید پارامتر Horizon Offset به شما اجازه می دهد که خط افق اسمان را به صورت دستی کاهش دهید. این کار بر روی نور و بازتاب صحنه تاثیر گذار است.
Horizon Offset=۳.۵
Horizon Offset=۱۰
مقدار Horizon Offset را مساوی ۸.۷۴ قرار دهید.

حال می خواهیم آسمان ابری بدون تغییر روشنایی داشته باشیم. این کار را می‌توان از طریق ویرایشگر Asset انجام داد. برای این کار در بخش Environment بر روی آیکون بافت کلیک کنید و به Background برگردید.

شما باید بافت V-ray Sky را به عنوان یک بافت الحاق شده مشاهده کنید، و در رندر کردن تاثیر آن را در پس زمینه و روشنایی ببینید.

V-ray Sky

Environment background=on

Environment background=off

پنل Environment Override را باز کنید و GI و Reflection را فعال کنید.
سپس روی بافت کلیک چپ کنید تا آن را بر روی اسلات های GIو Reflection بکشید و کپی کنید.

 

روشنایی

سپس Background را غیر فعال کنید. روشنایی ها و بازتاب ها با همان تنظیمات قبلی باقی می مانند.
دوباره Background را فعال کنید حالا برای جایگزین کردن بافت Sky با Bitmap روی ایکون بافت و سپس روی Background کلیک کنید و بافت Bitmap را انتخاب کنید. حال فایل Sky.jpg را که قبلا دانلود کرده اید را انتخاب کنید.

برای اطمینان از جایگزینی درست، برای پارامتر UVW مقدار UVWGenEnvironment را انتخاب کنید. پارامتر Mapping Type را به Screen تغییر دهید. همانطور که می‌بینید تصویر به درستی نگاشت شده است اما به نظر تاریک است.. برای حل این مشکل، فقط کافی است که مقدار Bavkground را به ۳۵ افزایش دهید.

خواندن این مقاله را هم به شدت پیشنهاد می‌کنیم!
پنجره راهنمای ابزار های اسکچاپ

در بخش لایه ها ، لایه محیط (Environment) برای نشان دادن درختان و کوه ها در پس زمینه تصویر است. روی Top_View کلیک کنید تا فاصله بین ساختمان ها (۳ مربع کوچک در سمت چپ) و درخت ها و کوه‌ها را در سمت راست مشاهده کنید. به پنل دوربین برگردید و Interactive Render را انجام دهید . همانطور که می بیند کوه ها به اندازه کافی دور از محیط نیستند.

در حالیکه که در واقعیت جو باعث می شود که کوه ها دورتر دیده شوند. ما از Aerial Perspective برای شبیه سازی بصری استفاده خواهیم کرد. با فعال کردن Aerial Perspective به دلیل فضای افزوده عمق بیشتری را در صحنه احساس خواهیم کرد.

لایه رندر اتمسفر

در VFB، لایه رندر اتمسفر را از منوی بازشو انتخاب کنید تا اثر آن را ببینید.
در کل می توان گفت که Aerial Perspective یک اثر حجمی است که ذرات جوی را به شکل ذراتی دور از دوربین شبیه سازی می‌کند. برای دسترسی به تنظیمات این بخش وارد پنل Aerial Perspective شوید.

توجه کنید که سایه ها در ساختمان ها عمدتا حذف شده‌اند.
در واقع Aerial Perspective بیش اندازه به سمت آسمان است و اشعه های خوذشید را پراکنده می کند که سبب حذف سایه‌ها می‌شود. بنابراین برای بازگرداندن سایه ها ارتفاع اتمسفر (Atmospheric Height ) را تا ۲۵۰ پایین بیاورید.

روشنایی

حال پارامتر Visibility Range را برای کاهش اثر مه تا ۱۶۰۰ متر کاهش دهید.
از انجایی که صحنه هوایی وابسته به خورشید و ماه است هر گونه تغییری در خورشید مانند تغییر در شدت، جهت و یا رنگ بر فضا تاثیر گذار است.
بر همین اساس حتی زمانیکه Sky غیر فعال است و شما برای روشنایی از Demo light استفاده می‌کنید به تنظیمات Aerial Perspective دقت کنید تا از مطابقت روشنایی خود مطمئن شوید.
حال جهت آفتاب را با تغییر زمان انجا دهید و تاثیر پذیری جو را مشاهده کنید.

Time=۷.۱۴ PM
Time=۸.۲۰ AM
Time=۴.۱۳ AM

شما می‌توانید از Inscattered Light Mult استفاده کنید. این مقدار بدون نیاز به انجام تنظیمات خورشید روشنایی اتمسفر (Aerial Perspective) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مقدار ۱.۰ برای این پارامتر درست است و همین مقدار هم توصیه می شود.

شما همچنین می توانید از Filter Color برای تنظیم دلخواه رنگ جو استفاده کنید. در اینجا کمی آبی را پر رنگ تر می‌کنیم.

تنظیمات ملموس سازی نهایی صحنه

Aerial Perspective یک کار سریع برای عمق بخشی و ایجاد حس فاصله در صحنه است اما همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده وقتی از آن با شدت بالا استفاده می‌شود برخی از کنتراست های تصویر از بین می رود. شما با کلیک روی Show Corrections Control در VFB می توانید به راحتی تنظیمات را به غقب برگردانید.

حال از Curve برای پانچ کردن تصویر استفاده کنید. نباید عمق صحنه از بین برود. برای اینکار مقدار ( ۰.۵۸ ؛ ۰.۱۱ ) را برای بلاترین تقطه و(۰.۱۰ ؛ ۰.۲۵) را برای پایین ترین نتقطه همانند مننی زیر انتخاب کنید.
برخی از Hue/Saturation را برای افزایش بیتی رنگ (تغییر رنگ بسیار ظریف) اضافه کنید. مقدار Saturation را به ۰٫۱۵ تغییر دهید.
صحنه را با کمی رنگ سفید گرم تر کنید. برای این کار اسلایدر رنگ را تا رسیدن به مقدار ۷۲۷۹ بکشید.
این نتیجه رند نهایی شما خواهد بود.

لطفا امتیاز دهید
۰
برچسب ها :
Avatar
نویسنده مطلب الهه افشاری

بدون دیدگاه