این جلسه همراه شید با آموزش مفاهیم اصلی در ترسیم و نکات تکمیلی پنج جلسه اول آموزش اسکیس
به شما عزیزانی که به این مرحله رسیده اید تبریک میگوییم . شما از پله های اول آموزش اسکیس ( مبتدی ) به راحتی و همراه با طراح شید گذر کردید و با تمرینات و آموزش های 0 تا 100 اسکیس به پله چهارم رسیدید .
در حال حاضر شما درک ترسیمی فوق العاده ای از اسکیس دارید و خلاقیت ذهن و توانایی دستتان بیشتر شده و خب این یعنی موفقیت .
این جلسه تمامی اطلاعات مربوط به جلسات 1 – 5 آموزش اسکیس رو جمع بندی میکنیم و تا این مرحله شما ترسیمات با مداد و با راپید انجام دادید و آماده اید تا ورزیده تر شوید برای ترسیمات به همراه راندو ( زیباترین قسمت اسکیس )
تمامی تمرینات و اسکیس های انجام شده را جمع آوری کنید که میخواهیم با هدیه طراح شید به شما در این کاور ( که فقط زحمت پرینت در قالب A3 میکشید ) قرار میدهید .
از این جلسه جدیت شما رو در آموزش اسکیس لازم داریم تا علاوه بر همراهی شروع کنید به طرح زدن حتی ابتدایی و خیلی بچه گانه ، به مرحله حرفه ای اسکیس برسید .
گفته ایم مستلزم همراهی شما با طراح شید و البته حرفه ای به موفقیت رسیدن ، تمرین شماست .
نکاتی چند برای مبانی نظری دنیای اسکیس
بخش اول :
عناصر اولیه طراحی و ارتباط بصری
هر نقش یا طرح یا تصویر ، به هر صورت از یک سلسله عناصر اولیه تشکیل شده است . منظور از عناصر اولیه رنگ ، کاغذ و … نیست . بلکه عناصر اولیه بصری در اساس ، کلیه پدیده های مرئی است و تعداد آنها محدود و معین است :
- نقطه ، خط ، شکل ، جهت ، رنگ ، بافت ، بُعد ، مقیاس و حرکت . این عناصر ماده خام تمام اخبار بصری هستند و به شکل های مختلط با یکدیگر ترکیب و تلفیق می شوند .
عناصر اساسی :
- نقطه :
- جایی را در فضا مشخص می کند .
-اشیای کوچک میتوانند نقطه ای دیده شوند .
-یک نقطه به معنی واقعی ، دارای بعد نیست اما موقعیتی را در فضا مشخص میکند .
-معانی ثانوی مانند تقاطع ، خطوط همگرا یا لکه ای نقطه ای نور میتواند مشخص شود .
-نقطه ساده ترین و تجزیه ناپذیرترین عنصر در ارتباط بصری است .
-طبیعی ترین و معمولی ترین شکلی که میتوان برای نقطه قائل شد گرد بودن است .
-قابلیت راهنمایی چشم به وسیله نقطه ، با ازدیاد تعداد نقاط و نزدیک شدن آنها به یکدیگر افزایش می یابد .
- خط :
- اگر نقطه ها به یکدیگر آن قدر نزدیک شوند که دیگر نتوان آنها را از یکدیگر تشخیص داد ، احساس دارا بودن امتداد در آنها تقویت میگردد و زنجیره نقاط تبدیل به عنصر جدیدی به نام خط میشود .
-در هنر های بصری خط به خاطر ماهیت خاصش ، دارای توان و انرژی بسیار است .
-خط هرگز ساکن و ایستا نیست ، بلکه همیشه پرتحرک است و عنصر بصری مهمی در طراح های اولیه و خطی می باشد ، در نتیجه ابزار پر اهمیتی برای تجسم بخشیدن های اولیه هر اثر هنری است .
-در حالی که یک نقطه به صورت مشخص بدون بعد است ، یک خط از گسترش یک نقطه در یک بعد به وجود می آید .
-برای اینکه خط از نظر بصری قابل رویت باشد ، به ضخامت نیاز دارد یا اینکه از نظر ترسیم دارای کیفیات با ویژگی خاص باشد .مثلاً تمیز ، مبهم ، نامنظم یا منقطع و ناپیوسته
- خطوط می توانند صفات خاص خودشان را داشته باشند .
- خطوط انسان ساخت نیز در منظر بی شمارند .
- خطوط در بسیاری از مواقع به صورت مرز استفاده می شوند .
- خطوط می توانند به صورت عنصر تعریف کننده در معماری عمل کنند .
- خطوط طبیعی در منظر ، رایج و مهم اند .
- از خط اغلب برای نشان دادن سایه – روشن های مختلف و نیز کنار یکدیگر بودن چند نوع رنگمایه در یک طرح استفاده می شود .
- در محیط زیست مصنوع ، خطوط به عنوان تعیین کننده یا کنترل کننده در معماری یا طراحی شهری ، اهمیت پیدا می کنند .
- سطح :
-یک خط تک بعدی اگر گسترده شود ، یک صفحه دو بعدی ایجاد می کند .
-سطوح می توانند مسطح ، پیچ خورده یا منحنی باشد .
-سطوح ممکن است القایی یا واقعی باشند .
-سطوح در موقعیت های متفاوت می توانند موجب محصوریت فضا شوند .
-سطوح طبیعی بی نقص بسیار اندک اند .
-سیمای شکل های مصنوع از سطح تشکیل شده است .
- با گسترش یک خط یک بعدی در دو بعد میتوانیم سطح ایجاد کنیم .
- سطح به خودی خود ضخامت یا قطر ندارد ، بلکه فقط طول و عرض دارد .
- به طور معمول سطوح احجام سه بعدی به صورت صفحه دو بعدی درک میشوند .
- سطوح ممکن است ساده ، خمیده مسطح یا پیچ خورده باشند .
- آنها لزوماً نباید مداوم یا واقعی باشند ، میتوانند القایی باشند مانند صفحه تصویر .
- حجم :
-حجم عبارت است از گسترش سه بعدی یک سطح دو بعدی .
-حجم ممکن است باز و یا بسته (توپر) باشد .
-احجام بسته ممکن است هندسی یا نامنظم باشند .
-ساختمان ها ، شکل های زمین و درختان ، همه توپر به صورت توده در فضا هستند .
-ما از دو بعد به سمت بعد سوم حرکت میکنیم و در نتیجه حجم به دست می آوریم . 2 نوع حجم وجود دارد :
1- حجم توپر (بسته) : جایی که عنصر سه بعدی یک حجم یا توده را در فضا شکل میدهد .
2- حجم باز : جایی که یک حجم از فضا توسط عناصر دیگری مانند سطوح ، محصور می شود .
-احجام توپر میتوانند هندسی باشند . احجام اقلیدسی مانند مکعب ، چند وجهی ، کره و مخروط نمونه های کلاسیک احجام توپرند .
-احجام توپر نامنظم بسیار رایج اند . برخی ممکن است گرد و نرم باشند ، در حالی که برخی دیگر زاویه دار و خشک اند .
- شکل :
- خط شاخص شکل است .
- سه شکل اصلی وجود دارد : مربع – دایره – مثلث متساوی الاضلاع
- به مربع حالت بی حرکتی ، صداقت ، صراحت و استادکارانه نسبت داده شده
- مثلث فعالیت ، جدال و انقباض را تداعی میکند
- دایره بی انتهایی ، گرما و محفوظ بودن
- جهت :
- هر یک از شکل های اصلی دارای سه جهت اصلی با معنای خاص خودش است : مربع جهت دورانی دارد.
هر یک از این جهات تداعی کننده یک معناست که در به وجود آوردن پیام های بصری بسیار مفید است .
– جهت عمودی – افقی برای انسان مهم ترین مرجع برای حفظ تعادل و تحرک است .
بخش دوم :
(برای شهرسازان و گرایش طراحی شهری)
معیار طراحی شهری خوب ، از نظر جین جیکوبز :
مورد لحاظ قرار دادن فعالیت های مناسب پیش از توجه به نظم بصری
- استفاده از کاربری های مختلط ( چه به لحاظ نوع استفاده و چه از نظر حضور ابنیه با سن های مختلف )
- توجه به “ خیابان “
- نفوذ پذیر بودن (قابل دسترس بودن)
- اختلاط اجتماعی
- انعطلف پذیر بودن فضاها .
- 7 معیار «یان بنتلی» که در طراحی شهری باید رعایت گردند :
1- نفوذ پذیری : تامین دسترسی و ارتباط با نقاط مختلف
2- تنوع : تنوع عملکردی – تنوع فرم – تنوع اشخاص و … در مکانهای شهری
3- خوانایی : راهیابی آسان به نقاط
4- انعطاف پذیری : توانایی و قدرت فضا در پذیرش عملکردهای گوناگون در خود
5- سازگاری بصری : متناسب بودن خصوصیات بصری محیط با عملکرد
6- غنا : توجه به ظرافت و ریزه کاری در محرک های حسی
7- قابلیت شخصی سازی : مکان شهری را متعلق به خود دانستن .
برای دریافت ادامه آموزش رایگان دانلود کنید .
هدیه طراح شید برای اسکیس های شما : کاور برای جمع آوری تمارین اسکیس جلسات 5 – 1 ( پرینت این کاور به عهده شماست )
تاکید طراح شید همواره بر حوصله و صبر – تمییزی و نظم بوده و هست ، بنابراین این 2 معیار اصلی را چه در زندگی اسکیس گونه خود چه در زندگی فراموش نکنید . ??
جهت دریافت هدیه طراح شید ، دانلود کنید .
به دلیل اهمیت نکات ، در این جا متذکر نکات پایانی آموزش اسکیس این جلسه میشویم :
در این جلسه تمامی مفاهیم لازم و توضیحات مربوط به اسکیس و آموزش جلسات پیشین به شما داده شد .
لطفاً در انجام تمارین مصمم و متعهد به شعار ابتدایمان یعنی حوصله و صبر تمیزی و نظم باشید .
شما طراح شیدی هستید و همه طراح شیدی ها متعهد و مسئولیت پذیر ، حرفه ای و متخصص هستند چه در زمینه اسکیس چه در باقی موارد .
باز هم تکرار میکنیم ، مستلزم همراهی شما با ما فقط و فقط تمرین شما در دنیای اسکیس است .
ما همه سعی مان معرفی بهترین ها و انتخاب بهترین شیوه آموزشی اسکیس بوده ، هست و خواهد بود ، به نحوی که چه دانشجویان مربوط ( معماری و شهرسازی ) و چه دوستان علاقه مند به طراحی و دنیای اسکیس میتوانند از گام 1 تا آخر با همراهی و انجام تمرین تبدیل به افراد حرفه ای و متخصص و طراح شیدی خاص شوند که با شیوه آموزشی خاص آموختند بدون درک مفاهیم و دانش لغوی و پیش زمینه ذهنی از سوژه ای دست به طراحی نزنند .
برای شما بهترین ها رو میخواهیم .
اگر پیشنهادی دارید با ما در ارتباط باشید :
- https://t.me/tarahshid کانال تلگرام طراح شید
- https://www.instagram.com/tarahshid.ir/ اینستاگرام طراح شید
- http://i.tarahshid.com/ طراح شید من
طراح شید جایگزینی نیست …
هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.