اسکچاپ چیست؟ در روزهایی که دسترسی به نرم افزار های سه بعدی بسیار آسان شده و همچنین با پیشرفت تکنولوژی نیاز به این نرم افزار ها بسیار بیشتر از قبل شده است و به همین منوال نرم افزارهای سه بعدی در رقابت با یکدیگر دست و پنجه نرم می کنند تا بهترین آن ها گوی رقابت را بدست گیرد، آموزش اسکچاپ به عنوان یکی از این نرم افزارها، بهترین تسهیلات و امکانات را برای کاربران ایجاد می کند. وجود قابلیت های متفاوت و بسیار در این نرم افزار باعث شده که در زمینه ها و رشته های متعددی متقاضی از جمله طراحی داخلی، غرفه سازی و طراحی صنعتی متقاضی داشته باشد.

پلاگین اسکچاپ چیست ؟

همانطور که می دانید اسکچ آپ یکی از ساده‌ترین نرم افزارهایی است که کاربران و متقاضیان همواره توانسته اند که این نرم افزار را هم در دایره نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی و هم در دایره نرم افزارهای فنی کد می‌توانند بیابند. این نرم افزار علاوه بر این قابلیت ها که پله های اول از توانایی های اسکچ آپ می باشد، می تواند با نصب برخی نرم افزار ها خود را ارتقا دهد و کارایی بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

در این مقاله شرکت طراح شید سعی داشته که اطلاعات شما کاربران و خواننده های گرامی را در مورد این نرم افزار و پلاگین های آن افزایش دهد بلکه بتوانید بهترین انتخاب را در مورد نرم افزار مورد نظرتان اتخاذ نمایید.

کاربرد های نرم افزار اسکچاپ

این نرم افزار قابلیت تبدیل خطوط دو بعدی به احجام و فضاهای 3 بعدی را دارا می باشد. به همین روی بسیاری از افراد از این نرم افزار در مرحله بعدی اتوکد به عنوان یک نرم افزار رایج استفاده می کنند. اسکچ آپ به راحتی می تواند خطوط اتوکد را به احجام تبدیل کند و همچنین این نرم افزار قابلیت تولید خروجی 2 بعدی و سه بعدی به نرم افزارهای متعددی از جمله اتوکد، راینو و فرمت های تری دی اس برای استفاده در تری دی مکس و لومیون به عنوان موتور های رندر را دارا می باشد.

یکی دیگر از مزایای این نرم افزار، محیط راحت و آسان برای کار با آن است. مجموعا با وجود همه این ویژگی ها، این نرم افزار بسیار پر طرفدار شده است.

کار با نرم افزار اسکچاپ و پلاگین های آن

شاخص ترین ویژگی این نرم افزار برای کار با آن، استفاده از اسکرول وسط برای چرخش در محیط ان می باشد. با توجه به این نکته که هر کدام از نرم افزار های اتودسک دارای کلیک های متفاوتی برای کار در خود هستند، شاید مقدار زمانی برای آشنایی و عادت به این طرز کار وجود داشته باشد. البته قابل ذکر است که استفاده از این دکمه در اسکچ آپ موجب تسریع در انجام کار میشود و وسط بودن این دکمه تعادل را در استفاده از موس برقرار می کند.

کار با نرم افزار اسکچاپ

یک از دیگر از ویژگی های استفاده از اسکچ آپ تولید نقشه های دقیق در آن می باشد. این نرم افزار همان طور که گفته شد علاوه بر در اختیار قراردهی احجام سه بعدی، محیط مناسبی برای کشیدن خطوط و نقوش 2 بعدی می باشد. به همین روی دراین نرم افزار، می توان بلوک ها و جزییات فراوانی را به دست آورد. همچنین در این نرم افزار می توان پیش نویس ها و اسلاید هایی از نتیجه کار تهیه کرد. درمورد پلاگین های موجود نیز با دستور های ذکر شده کار به انجام می رسد.

دقت نرم افزار اسکچاپ

دقت این نرم افزار به اندازه هزارم اینچ اندازه گیری می شود. به همین روی می توان مدل های دقیق را با استفاده از آن تهیه کرد. الب شاید به نظر آید که به دلیل دقت آن، نرم افزار سختی برای کار باشد ولی کار با این نرم افزار بسیار راحت می باشد و به آسانی بدون هیچ کلاسی می توان با پشتکار به دانش و نحوه کار با آن احاطه پیدا کرد. با استفاده از این نرم افزار می توانید بازدهی خود را افزایش دهید و به همین منوال با سرعت و نتایج بیشتر و بهتر کار خود را ارائه دهید. با نصب پلاگین های موجود و مرتبط، این دقت به میزان بیشتری رعایت می شود و دلیل آن وجود ابزار های بیشتری برای انجام دستورات می باشد.

فواید یادگیری نرم افزار اسکچ آپ به همراه پلاگین های آن

همان طور که گفته شد، نرم افزار اسکچاپ یکی از سودمندترین نرم افزارها است و با یادگیری آن، بهره وری شما روبه فزونی خواهد داشت. با وجود این ویژگی ها می توان به سمت طراحی های خلاقانه پیش رفت همچنین با آشنایی از تکنیک های متنوع موجود در اسکچاپ، نظر مثبت مشتریان را به طرح های خود جلب نمایید و همه این ها موجب فراهم نمودن یک نتیجه بهتر و کاربردی تر خواهد شد.

فواید اسکچاپ

علاوه بر همه اینها و جلب رضایت مشتری، طرح های با کیفیت تر و با دقت بیشتری را طراحی و پیاده سازی می شود. همانطور که گفته شد پلاگین های موجود دراین نرم افزار همواره به کمک نرم افزار اسکپ آپ می آیند یادگیری این پلاگین ها در کنار نرم افزار اصلی می تواند بسیار مفید واقع شود.

شرکت طراح شید برای آسان شدن یادگیری شما عزیزان در این مقوله یعنی نرم افزار اسکچ آپ، سعی نموده در این مقاله و توضیحات مذکور در این بخش و بخش های دیگر، اطلاعات لازم را برای شما عزیزان قرار دهد.

این نرم افزار با توجه به آمارها و نتایج بدست آمده توسط شرکت طراح شید، بسیار مورد توجه واقع می شود و تمامی افراد با تقاضای ایجاد یک حجم و پروژه سه بعدی می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

بهترین پلاگین های اسکچاپ

نرم افزار اسکچاپ به جز پرداختن به پروژه های ۳ بعدی، توجه خاصی به حالت های ۲ بعدی نیز دارد به این صورت که با داشتن دقت بالا میتواند پلان ها ار ترسیم و سپس به حجم ها تبدیل کند. برای کسانی که میخواهند سریع و بدون نیاز به یادگیری نرم افزار های پیچیده به سراغ ایجاد طرح های سه بعدی بروند، پیشنهاد می شود که از این نرم افزار استفاده کنند. شرکت طراح شید سعی نمود در عناوین مختلف و در قسمت های متعدد به این مهم بپردازد تا خوانندگان و متقاضیان با توجه به خوانش دیگر مقالات و آشنایی با این نرم افزار و دیگر انواع آن انتخاب خود را انجام دهند. البته برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت مراجعه و مقالات مربوط را نیز دریافت نمایید. در ادامه ۱۳ مورد از مهم‌ترین پلاگین اسکچاپ را بررسی خواهیم کرد.

۱- پلاگین اسکچاپ TOOLS ON SURFACE

این یکی از مهم و اساسی ترین پلاگین های اسکچاپ می باشد. با این پلاگین شما میتوانید روی سطوح منحنی ، خطوط مورد نظر خود را رسم کنید، اشکال مختلف را ترسیم نمایید. علاه بر این پلاگین، یک پلاگین مکمل هم وجود دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

پلاگین TOOLS ON SURFACE

۲- پلاگین JOINT PUSH PULL

همانطور که گفته شد، این پلاگین مکمل پلاگین قبلی و می توان گفت در واقع این پلاگین متشکل از مجموعه و دسته ای ابزار ها برای کنترل یکی از مهم و رایج ترین ابزارهای اسکچاپ یعنی push pull را برای شما فراهم می کند.

پلاگین JOINT PUSH PULL

همانطور که تا الان متوجه شده اید، با این پلاگ این شما می توانید سطوح کشیصده شده توسط پلاگ این قبلی را پوش یا پول کنید و  هدف مورد نظر خود نایل شوید. شرکت طراح شید اطلاعات کافی را برای شما در سایت درمورد نظر، این پلاگین و پلاگین های مربوط قرار داده است.

۳- پلاگین SHAPE BENDER

اگر اطلاعاتی در مور نرم افزار اسکچ آپ داشته باشید و دستور و ابزار مورد نظر دراین آیتم، عملی شبیه به ابزار follow me داره اما با این تفاوت که شما توانایی کنترل زاویه اکسترود شدن را دارید.

پلاگین SHAPE BENDER

در صورت تمایل به ساخت انواع رمپ قوس دار در اسکچاپ، این پلاگین کمک رسان شما در مراحل مختلف ترسیم خواهد بود.

۴- پلاگین SMART DROP

این پلاگین ساده خیلی راحت تعداد زیادی ابجکت رو به یک ارتفاع معین و مد نظر شما را به یک ترگت و مقصد مخصوص انتقال می دهد به طور مثال جایگذاری تعداد زیادی ابجکت معین رو یک سطح شیب دار بسیار طاقت فرسا می باشد ولی شما با کمک این پلاگین میتونید کارها را به ساده ترین راه ممکن انجام دهید.

پلاگین SMART DROP

۵- پلاگین PATH COPY

این پلاگین به شما کمک می کند خیلی راحت چند ابجکت را روی یک امتداد قوس دار یا خطی کپی و تعداد آن را افزایش دهید، این پلاگین عملکردی به مانندarrey داخل اسکچاپ دارد و البته همانطور که می دانید این دستور از اتوکد الهام گرفته شده است.

پلاگین PATH COPY

البته تفاوت آن با دستور مذکور این است که  امتداد های قوس دار و منحنی رو هم برای انجام این دستور مجاز هستند. به همین منوال زمان زیادی از شما ذخیره می شود به همین روی شرکت طراح شید این نرم افزار را به شما پیشنهاد می دهد.

۶- پلاگین SMART PUSH PULL

این پلاگین عالی مخصوص وقت هایی است که شما با سطوح شکسته و زاویه دار درگیرید. این پلاگین توانایی قراردهی یک صفحه دقیقا در راستای عمود بر همان صفحه می باشد. (ابزار خود اسکچاپ این کار را فقط در جهت های اصلی انجام میدهد)

پلاگین SMART PUSH PULL

۷- پلاگین TIG SLICER

با استففاده از این پلاگین عالی خواهید توانست برای طراحی حجم های پارامتریک و ماکت سازی یک حجم را در جهات مختلف برش زده و حجمی بریده بریده از ان بدست آورید.

پلاگین TIG SLICER

۸- پلاگین FLOOR GENERATOR

یک پلاگین مناسب برای رندر گیران که شما توسط آن می توانید با یک کلیک در این پلاگین به راحتی الگوی انواع پارکت و کاشی و سنگ را با توجه به مدل های  تعریف شده،  بر روی یک سطح صاف که مدل شده است، داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر درمورد دانلود و چگونگی کار با این نرم افزار به سایت طراح شید مراجعه کنید.

۹- پلاگین EXTRUDE

یک پلاگین فوق العاده برای تشکیل صفحات قوس دار می باشد. این پلاگین با طراحی حجم های سیال و فولد ، بین  لبه هایی تعریف شده توسط شما، یک سطح نرم برای شما ایجاد میکند. در صورت احتیاج به طراحی سازه های پارچه ای یا پوسته های انحنا دار به صورت حتم به سراغ این پلاگین بروید.

پلاگین EXTRUDE

۱۰-  پلاگین CURVILOFT

یکی از پلاگین های عالی برای ساخت مدل های پیچیده که اصلی ترین ابزار برای رسم و استفاده از آن دستور loft  می باشد. در صورت تمایل و آشنایی با توانایی های این پلاگین حتما اموزش آن را ببینید و به  قدرت طراحی توسط آن پی ببرید.

پلاگین CURVILOFT

۱۱- پلاگین MULTIPLE OFFSET

در مرحله اول با کلیک چندتا صفحه رو با هم آفست

از دیگر توانایی های آن، آفست کردن صفحه به تعداد زیاد با یک کلیک

۱۲- FREDO SCALE

یک ابزار عالی برای تغییر سایز دادن و اسکیل کردن. دراین پلاگین می توانید سطح واقعا جدیدی خلق نمایید. تغییر شکل و اندازه دادن بسیاری از احجام و صفحه ها با کمک فردو راحت وسریع انجام می شود.

۱۳- FREDO BEZIER SPLINE

ترسیم منحنی های پیچیده توسط چند کانون

طراح شید امید دارد که نهایت استفاده را ازاین مقاله کرده باشید تا بتوانید به خوبی با نرم افزار اسکچاپ و پلاگین های آن دست و پنجه نرم کنید و بهترین نتیجه را اتخاذ نمایید.