اسکچاپ نرم افزاری برای انجام طراحی‌های سه بعدی است که از این نرم افزار در حوزه‌ی معماری استفاده می‌شود. در این مقاله به آموزش مقدماتی اسکچاپ  و همچنین چرخش متریال اسکچاپ خواهیم پرداخت.

اسکچاپ در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت ات لست روانه‌ی بازار شد، در سال ۲۰۰۶ به گوگل فروخته شد و در نهایت از سال ۲۰۱۲ تا الان امتیاز این نرم افزار در اختیار شرکت تریمبل است. ما شما را در سایت طراح شید بیشتر با این نرم افزار آشنا خواهیم کرد.

بسیاری از مهندسین معمار و طراحان به دلیل سخت بودن کار با 3DMAX به نرم افزار اسکچاپ روی می آورند، قابلیت وارد کردن انواع ابجکت‌ها و مدل‌های آماده، قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های 3DS و DWG و قابلیت نصب پلاگین رندر گیری از دیگر مزیت‌های اسکچاپ است.

با استفاده از نرم افزار اسکچاپ می‌توان به سادگی طراحی‌های خلاقانه‌ای بوجود آورد و در مدت زمانی بسیار کم بهره‌وری بالایی داشت و مشتریان خود را راضی نگه داشت.

اسکچاپ علاوه بر این‌که یک نرم افزار طراحی سه بعدی است، نرم افزاری برای تولید نقشه‌های دقیق و با جزئیات نیز است، به کمک این نرم افزار می‌توانید تمام جزئیات لازم را در نقشه مشخص کنید و همچنین پیش نویسی از نتیجه‌ی کارتان تولید کنید.

چرخش متریال اسکچاپ

پس از یادگیری چرخش متریال اسکچاپ در این نرم افزار می‌توانید مدل‌های گوناگون با دقت بسیار بالا طراحی کنید و به تولید انواع مبلمان، گیاهان، پرده، میز و کمد، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب،شومینه و هزاران مدل کوچک و بزرگ دیگر بپردازید و یا می‌توانید از هزاران مدل‌های آماده که در سایت‌های ایرانی و خارجی  از جمله سایت طراح شید موجود است استفاده کنید.

امروزه به دلیل پرطرفدار بودن این نرم افزار مدل‌های آماده‌ی زیادی در اینترنت وجود دارد که با یک سرچ می‌توانید به تمامی آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

چرخش متریال اسکچاپ ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که باعث شده است از دیگر نرم افزار‌های موجود پرطرفدار‌تر باشد از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به سادگی و حجم پایین این نرم افزار اشاره کرد، یادگیری این نرم افزار بسیار آسان است زیرا واسط کاربری آن بسیار مناسب بو ده و درصد زیادی از کاربرانی که با این نرم افزار کار کرده‌اند محیط آن را می‌پسندند و به آسانی روش استفاده از این نرم افزار را فرا می‌گیرند.

با استفاده از اسکچاپ می‌توان بسیاری از الگوها و ایده‌های خلاقانه‌ی خود در طراحی‌های سه بعدی را به گونه‌ای پیوسته با طراحی‌های ایجاد شده در اتوکد به انجام رساند.

چرخش متریال اسکچاپ

چرخش متریال اسکچاپ و شرایط آن

همچنین کتابخانه‌های سه بعدی مناسبی در اسکچاپ قرار دارد که کاربران برای طراحی‌های خود می‌توانند از ان‌ها استفاده کنند، در اسکچاپ می‌توانید با استفاده از کلیلک وسط موس ابزار مدار را فعال کنید این ویژگی سبب صرفه جویی در زمان می‌گردد و یک میانبر جذاب در این نرم افزار محسوب می‌شود.

اگر بخواهید در طراحی‌های خودتان واقع گرایی داشته باشید باید از متریال‌ها، رنگ‌ها و تکسچر‌ها استفاده کنید. حال بیایید به تعریف متریال‌ها بپردازیم و ببینیم متریال در طراحی‌های ما به چه دردی میخورد.

متریال یکی از مهمترین بخش‌های طراحی‌های سه بعدی است، متریال جنس ابجکت ما را مشخص کرده و تعیین میکند که ابجکت نور در محیط را بازتاب دهد و یا نور را از خود عبور دهد. پس متریال جنس و ماهیت اشیا را مشخص می‌کند و به عنوان روح یک مدل شناخته می‌شود و به آن رنگ و جلوه می‌بخشد.

در تعریف دیگری از متریال باید گفت متریال در معماری و طراحی هسته‌ی اصلی اجزا است که به عنوان مهم‌ترین جز شناخته می‌شود و در زمینه‌های مختلفی در طراحی بکار گرفته می‌شود.

برای چرخش متریال اسکچاپ شما می‌توانید در اسکچاپ از متریال‌های موجود استفاده کنید یا متریال مورد نظر خودتان را اضافه کنید و یا حتی متریال خود را بسازید، شما می‌توانید در سایت طراح شید آموزش تمامی این روش‌ها را مشاهده کنید.

وقتی که شما متریال مورد نظر خود را به یکی از روش‌های موجود به طرح‌ها و مدل‌های خود اضافه کردید، شاید بخواهید آن‌ها را ویرایش کنید ما در این آموزش نحوه‌ی چرخش متریال را به شما آموزش خواهیم داد.

در روش اول ما می‌توانیم مقیاس متریال خود را تغییر دهیم، اگر برای شما اتفاق بیفتد که مثلا از یک متریال در مدل خود استفاده کرده باشید ولی جهت و ابعاد دلخواه شما نباشد در این صورت است که ما می‌توانیم از ابزاری به نام Position در اسکچاپ استفاده کنیم.

برای اینکار ما ابتدا متریال مورد نظر خود را که می‌خواهیم تغییراتی در آن بدهیم را انتخاب می‌کنیم سپس روی آن کلیک راست کرده و بعد metrial>position  را انتخاب می‌کنیم با این عمل چهار دستگیره به رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و زرد برای ما نمایش داده می‌شود.

با drag کردن دستگیره‌ی سبز امکان چرخاندن و تغییر مقیاس metrial وجود دارد، دستگیره‌ی قرمز برای حرکت دادن، دستگیره‌ی زرد باعث چرخاندن و انحراف به صورت سه بعدی و دستگیره‌ی آبی هم برای تغییر مقیاس متریال به صورتی دیگر استفاده می‌شود. روش دیگر استفاده از ابزار ROTATE برای چرخاندن و تغییر مقیاس متریال است.

در این قسمت ما از بخش  TOOLS ابزار  ROTATE را انتخاب می‌کنیم، ابزار مخصوص چرخاندن ظاهر می‌شود، آن را به متریال مورد نظر خود اعمال کرده و به مقدار دلخواه آن را می‌چرخانیم.

با طراح شید در این آموزش نیز شما یادگرفتید چگونه متریال مورد نظر خود را در جهت دلخواهتان بچرخانید امیدوارم با آموزش‌های بعدی ما همراه باشید.