اسکچاپ یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای ایجاد مدلهای هندسی سه بعدی مانند مدل‌های معمارانه، مدل‌های مقیاس، طراحی داخی و بخش های کاربردی است. همچنین اسکچاپ برنامه ای است که به شما ترکیبی از کیفیت و سادگی را می‌دهد. آموزش اسکچاپ به عنوان یک خط رابط بسیار کاربرپسند و منحنی یادگیری اش آسان است. بعد از کامل کردن تمرینات این مقاله، شما نکات ضروری و ترفندهایی را برای ایجاد مدل شخصی خودتان در اسکچاپ خواهید آموخت. بنابراین بیایید شروع کنیم و اصول این نرم افزار مدل سازی سه بعدی عالی را یاد بگیریم.

این آموزش توسط بنده تنظیم شده است که به شما کمک می‌کند تا اصول مدلسازی سه بعدی این نرم افزار قدرتمند را بیاموزید. او همچنین به شما نشان می‌دهد که چگونه یک شی سه بعدی ساده را بسازید و چگونه از دستورات و ابزارهای پایه برای تبدیل ایده هایتان به بعد سوم استفاده کنید. در این آموزش شما اصول اولیه اسکچاپ را که شامل موارد زیر می‌شود می‌آموزید:

  • چگونه فضای کار را آماده کنید و سپس شروع به کار کنید
  • چگونه یک شکل دوبعدی (خطوط،مثلثها، دایره ها) را ترسیم کنید
  • چگونه شکل دوبعدی را به شی سه بعدی تبدیل کنید
  • چگونه حرکت کنید، بکشید، هل دهید، ببرید، بچرخانید، مقیاس بندی کنید، کپی و دلیت را انجام دهید و آماده شوید

مرحله 1: نرم افزار را دانلود کنید

برای دانلود کردن اسکچاپ، به سایت اسکچاپ دات کام اسلش دانلود بروید، و مراحل را دنبال کنید و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.

اسکچاپ به شکل نسخه رایگان و هم پولی با عملکردهای اضافی موجود است. برای انجام دادن اصول اولیه، هر دو مدل به یک شکل و به طور یکسان در دسترس شما هستند.

نسخه اسکچاپ رایگان برای مبتدی‌ها بسیار ایده ال است ولی نسخه پولی برای کاربران پیشرفته مناسبتر است. در نسخه رایگان از همه دستورات برای ساختن مدل سه بعدی می‌توانید استفاده کنید و در مدل پولی دستورالعمل‌های اضافی مانند چاپ کردن در مقیاس یا خروجی گرفتن از نرم افزار کاد موجود است.

مرحله 2: فضای کاری را آماده کنید

اسکچاپ به شما این امکان را می‌دهد تا فضای کاری که دوست دارید استفاده کنید را از پنجره ای که موقع باز کردن نرم افزار به روی شما گشوده می‌شود، انتخاب کنید. پنجره به شما سه تب را نشان می‌دهد: یادگیری، گواهینامه، و الگو.

تب الگو لیستی از پیش تنطیمات متفاوت را باز می‌کند تا از بین آن‌ها بتوانید انتخاب کنید.آن‌ها به نوع مدلی که شما قرار است انجام دهید بستگی دارند. این پیش تنظیمات یا الگوها از زمینه ای به زمینه دیگر و استایل‌های لبه –که روبه جنبه تصویری مدل شما تاثیر میگذارد-(مانند طراحی های داخلی، چشم اندازها و …) تفاوت دارند و سیستم های اندازه گیری( متری یا غیر متری) هستند. من پیشنهاد می‌کنم که شما این الگوها را کشف کنید اما برای الان بیایید تا از الگوی ساده مانند مترها شروع کنیم.

پس برای شروع روی الگو کلیک کنید و سپس دکمه استارت یوزینگ اسکچاپ را در گوشه پایینی سمت راست ویندوز فشار دهید. پیشنهاد من به شما این است که باکس و گوشه سمت چپ پایین آن را که می‌گوید همیشه استارتاپ را نشان بده بررسی کنید و این گزنیه شما را قادر می‌سازد تا بتوانید هر الگویی که در هر زمان بخواهید باز کنید.

مرحله 3: مهمترین ابزارها را مشاهده کنید.

اسکچاپ تعداد زیادی دستور و ابزار دارد که شما از بین آن‌ها امکان انتخاب دارید. در اولین فضای کاری تان در اسکچاپ، ابزارهای پیش فرض را در بالاترین قسمت صفحه تان می بینید.

کلیک کنیدView>Toolbarsحالا روی استفاده می‌کنیم. این نوار Large Tool Setیک پنجره با لیستی از ابزارها باز می‌شود. برای این بخش از آموزش، ما از را بررسی کنید.

شامل تعداد زیادی ابزار برای ساختن یک مدل سه بعدی است.Large Tool Set پیشنهاد میکنم که در زمان کنونی نوارابزارهای دیگر را برای اینکه گیج نشوید بررسی نکنید.

مرحله 4: محورها در اسکچاپ

اسکچاپ از محورهای قرمز، سبز و آبی در فضای کاری مانند هر نرم افزار سه بعدی دیگری استفاده می‌کند. این موضوع به شما اجازه میدهد تا کارتان را از زوایای مختلف بررسی کنید.

همچنین، اسکچاپ یک ویژگی چسباننده دارد که باعث میشود که خطوط یا مدلهای شما در طول محورهای متفاوت همتراز شود.

مرحله 5: ترسیم اولیه شکلهای دوبعدی مانند خطوط، مستطیلها و دایره ها

برای شروع، بیایید با هم تمرین کشیدن خطوط، مستطیل‌ها و دایره ها را انجام دهیم. اینها مواد اولیه کار ما برای ترسیم مدل‌های سه بعدی در آینده هستند.

ترسیم یک خط

1.برای ترسیم یک خط، اول روی نماد مداد در نوار ابزار یا کلید ال روی کیبردتان کلیک کنید.

  1. هرجایی از صفحه مانیتورتان کلیک کنید تا اولین نقطه ایجاد شود.
  2. ماوس را درگ کنید تا محل مطلوبتان را برای نقطه دوم پیدا کنید و سپس کلیک کنید.
  3. برای مشخص کردن یک خط، به راحتی کلمه ارزش را بعد از کلمه مرحله دو تایپ کنید و سپس اینتر را فشار دهید.

همانطور که توجه کرده اید، شما می‌توانید هر خطی را با محور قرمز، سبز یا آبی در فضای کاری تان همتراز کنید.

ترسیم مستطیل/ مربع

1.یک مربع/مستطیل ترسیم کنید. اول روی آیکون مستطیل در سمت چپ نماد مداد کلیک کنید یا حرف آر را در کیبوردتان فشار دهید.

2.روی محل مورد نظرتان کلیک کنید تا اولین گوشه مربع یا مستطیلتان را همتراز کنید.

  1. ماوس را به محل مورد نظرتان در گوشه مقابل کلیک کنید و طول و عرض گوشه را وارد کنید. ارزش‌هایی را بعد از مرحله 2 وارد کنید و یا اینتر را روی کیبوردتان فشار دهید. این بخش یک مقداری نیاز به مهارت دارد. اولین مقدار با طول/عرض محور قرمز مطابقت دارد و دومین مقدار با طول/عرض محور سبز. مقدار را اینگونه وارد کنید:4،4، اینتر

ترسیم دایره ها

1.یک دایره ترسیم کنید، اول یک آیکون را زیر مستطیل کلیک کنید یا حرف سی بزرگ را روی کیبوردتان فشار دهید.

2.روی نقطه مورد نظرتان کلیک کنید تا نقطه میانی دایره تان را تراز کنید.

  1. ماوس را هرنقطه ای روی صفحه تکان دهید تا یک دایره ایجاد شود و سپس کلیک کنید.

4.برای تعیین شعاع میتوانی مقدار مورد نظرتان را وارد کنید و سپس کلید اینتر را فشار دهید.

مرحله 6: کنترل حرکت

تغییر دهیم.Orbitو Panبیایید در این مرحله به شما یاد بدهم که چگونه دیدگاهمان را به ابزارهای اولیه

:Pan

، روی آیکون کلیک کنید یا روی حرف اچ بزرگ روی کیبردتان کلیک کنید. Pan1.برای استفاده از

  1. ماوس را پایین نگه دارید و درگ کنید.

:Orbit

، آیکون را در نوار ابزار کلیک کنید یا او بزرگ را روی کیبرد فشاردهید. Orbit1.برای استفاده از

2.هرجایی از صفحه کلیک کنید، نگه دارید و درگ کنید تا همه جا بچرخد.

3.شما می‌توانید از چرخ ماوس برای چرخش استفاده کنید.

مرحله 7: بودن در زاویه امن- اندو و ذخیره کردن

اگر در هرمرحله ای از کار خطایی کردید می‌تواند روی گزینه ادیت و سپس اندو به مرحله قبلی برگردید. شما همچنین  را

Alt+Backspaceمیتوانید

را بگیرید.

حواستان باشد که برای اینکه کارهایی که انجام داده اید نپرد مطمئن شوید که فایلتان را ذخیره کرده اید و این کار را لحظه به File>Saveلحظه انجام دهید. برای این کار می‌توانید

را روی کیبردتان فشار دهید.

Ctrl+Sیا

مرحله 8: اولین شکل سه بعدی خود را بسازید

ما تا این مرحله شکلهای دوبعدی کشیدیم. الان دیگر وقت ترسیم شکلهای سه بعدی است.

1.در ابتدا، روی یکی از شکلهای دوبعدی به وسیله چرخ ماوس خود زوم کنید.

در نوار ابزار کلیک کنید یا حرف پی بزرگ را در کیبوردتان را فشار دهید.Push/Pull2.اکنون روی ایکون

3.نشانگر ماوس خود را روی سطح دایره حرکت دهید.

  1. هنگامی که سطح دایره را دیدید برجسته شد(یعنی سطح دایره یک بافت نقطه نقطه ای را نشان داد) روی آن کلیک کنید و ان را به راحتی دراگ کنید تا بالا بیاید. حالا در سمت چپ پایین ماوس مجدد کلیک کنید تا ارتفاع سیلندر، مکعب را تنظیم کنید. یا ارتفاع را بعد از کلیک اول تایپ کنید.

مرحله 9: ابزارهای بعد دهی

این ابزار به شما این امکان را میدهد تا بعد مدلتان را بررسی کنید.

را انتخاب کنید.Dimension1.برای استفاده از این ابزار، گزینه

2.سپس روی نقطه شروع کلیک کنید و به خطی که می‌خواهید اندازه بگیرید اشاره کنید یا ساده تر این است که روی خط کلیک کنید. شما در این مرحله طول خط یا شی را می‌بینید.

برای اندازه گیری مساحت‌های بیشتر استفاده کنید و یا از ابزارTape Measure Tool همچنین می‌توانید از ابزار

برای بررسی زاویه های مختلف استفاده کنید. بهترین راه این است که یاد بگیرید چگونه از Protractor

این ابزارها به صورت بازی کردن با انها استفاده کنید. شما نتیجه کار با این ابزارها را میتوانید در گوشه سمت راست در پایین در شکل زیر ببینید.

مرحله 10: اشیای حرکت دادن و مانور

1.در ابتدا یک شی را انتخاب کنید که میخواهید حرکت دهید. این کار را با کلیک کردن انتخاب ابزار و ترسیم یک شبکه در اطراف شی مورد نظرتان انجام می‌شود.

کلیک کنید یا حرف ام بزرگ را روی کیبردتان کلیک کنید. Move2.روی ابزار

  1. شیء انتخاب شده را کلیک کنید و ان را درگ کنید. به سادگی دوباره هنگامی که به محل مورد نظرتان رسیدید کلیک کنید.

مرحله 11: ایجاد کپی هایی از اشیایتان

1.از شیء مورد نظرتان یک کپی بگیرید و آن را دوباره انتخاب کنید.

  1. کنترل را روی کیبردتان فشار دهید تا یک کپی از مدلتان ایجاد شود.
  2. سمت چپ ماوس خود را مجدداً کلیک کنید تا کپی مورد نظرتان در جای مورد نظر تثیت شود.

مرحله 12: ابزار پاک کن

این ابزار مانند یک پاک کن اولیه است. یعنی خطوطی که نیاز ندارید را پاک می کند.

(Eraser1.اول روی ابزار پاک کن در نوار ابزار کلیک کنید.(

2.یکبار که ایکون پاک کن ظاهر شد روی خطوطی که میخواهید پاک کنید کلیک کنید.

انتخاب کنید و سپس دکمه دیلیت را فشار دهید).Select(شما همچنین می‌توانید یک خط را با ابزار

مرحله 13: متن

به شما این امکان را میدهد که مناطق پایه از سطوح را محاسبه کنید و برچسب‌هایی را جایگزاری کنید. در 2D textابزار

تصویر زیر در اشیایی مثل مکعب این برچسب گذاری انجام شده است. این فلش نشان میدهد که کدام شی برچسب گذاری شده است.

(Basic Cuttingمرحله 14: برش پایه(

این ابزار کمک می‌کند تا یک بخش از مدل خود را ببرید یا حذف کنید. برای نشان دادن کارکرد این ابزار ما از سیلندر استفاده کردیم.

1.روی ابزار مداد در نوار ابزار کلیک کنید تا بتوانید یک خط ترسیم کنید.

  1. یک خط با سه فلش روی سطح سیلندر ایجاد کنید. اولین فلش را در گوشه بالای سطح سیلندر ایجاد کنید. در مرحله دوم یک فلش در مرکز و یک سوم سطح بکشید و جوری تنظیم کنید که با محور قرمز همراستا باشد.

در نوار ابزار کلیک کنید.Push/Pull3.روی ابزار

4.روی نیمی از بالای سطح سیلندر کلیک کنید و به سمت پایین بکشید تا حذف شود و دوباره کلیک کنید تا کار ترسیم تمام شود.

مرحله 15: یک قوس بکشید

به شما کمک می‌کند تا یک منحنی ترسیم کنید. بعد Arcاینجا می‌خواهیم نحوه کشیدن کمان یا قوس را به شما بگوییم. ابزار

انتخاب این ابزار، روی یکی از گوشه های انتخابی مکعب کلیک کنید. سپس جایی در یکی از محورهای بالایی کلیک کنید و یک کمان یا قوس ترسیم کنید. به نظر سخت میآید؟ نه. ساده است. فقط کافی است که امتحان کنید.

برای بریدن این بخش استفاده کنید.Pull/Pushبعد از ترسیم قوس، از ابزار

(Scaling and Stretchingمرحله 16: مقیاس بندی و کشیدن (

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا مدلتان را بر اساس مقیاس مورد نظرتان هماهنگ کنید.

را انتخاب کنید یا حرف اس بزرگ Scaleبرای استفاده از این ابزار، ابتدا مدل خود را انتخاب کنید و سپس روی ابزار

را از روی کیبوردتان کلیک کنید. این کار به شما نقاط مقیاس بندی متفاوت که میتوانید استفاده کنید نشان میدهد. شما می‌توانید مقیاس بندی کنید و شی را یا کلیک کردن روی نقاط سبز که ظاهر میشود بکشید.

اگر شما بخواهید تا مدلتان را مقیاس بندی کنید یا هنگامی که می‌خواهید مدلتان را با نسبت مورد نظرتان پایین نگه دارید احتیاج دارید که روی یکی از 8 گوشه جعبه مستطیلی کلیک کنید.

مقدار متناسیتان را در گوشه پایین پنجره وارد کنید. مقدار0.5 به این معناست که شما مدلتان را 50 درصد پایین نگه داشته اید.

مرحله 17: چرخش

این ویژگی زمانی که می‌خواهید تغییر جهت داشته باشید سودمند است. و این زمانی است که شما می‌بینید که مدلتان دارد با جهت مقابل خود روبرو میشود.

را انتخاب کنید یا از روی کیبوردتان حرف کیوی Rotate1.اول مدلی که میخواهید بچرخد را انتخاب کنید و سپس ابزار

بزرگ را فشار دهید.

2.در نقطه مرکزی بالای سطح جعبه مستطیلی کلیک کنید تا محورهایتان را تنظیم کنید. جهت نمایتان را برای جلوگیری از چرخیدن به مت محور سبز یا قرمز گسترش دهید .

3.مدل را به جهت مطلوب خود بچرخانید یا یک مقدار زاویه اضافه کنید. ما در اینجا 30 درجه را وارد کردیم.