با جلسه ی هشتم از سری جلسات آموزش ۳d max در خدمت شما عزیزان هستم. در این جلسه به معرفی دو دستور ویرایشی دیگر یعنی دستورات Bend و Lattice می پردازیم.
دستور Bend در ۳d max:
Bend در لغت به معنای خم کردن می باشد و این دستور نیز برای خم کردن موضوعات دو بعدی و سه بعدی به کار می رود. لازم به ذکر است که برای اجرای فرمان Bend حتما” آبجکت ما باید سگمنت بندی شده باشد.
گزینه های قابل تنظیم در این فرمان را با هم مرور می کنیم:
• Angle میزان زاویه ی خم
• Direction جهت خمش
• Bend Axis تنظیم کننده ی محور خمش می باشد و به عبارتی در این بخش مشخص می کنیم که خمش در راستای کدام محور سه گانه ی X و Y ویا Z صورت بگیرد.
• Limit زیر مجموعه های این گروه مشخص کننده ی عملکرد این فرمان بر روی موضوع منتخب هستند.
• Limit Effect تنظیم این که آیا محدود سازی عملکرد Bend صورت بگیرد یا نه
• Upper Limit تنظیم فاصله ی سر اصلاحگر Bend تا سر موضوع
• Lower Limit تنظیم فاصله ی اصلاحگر Bend تا انتهای موضوع
دستور Lattice در ۳d max:
این لغت به معنای شبکه بندی می باشد و در اصل از این دستور برای تبدیل کردن مدل به یک مدل مشبک گوی و میله ای می باشد و این کار ارتباط مستقیم با تعداد قسمت های تشکیل دهنده ی موضوع یا همان سگمنت ها دارد. با اعمال این دستور تمام نقاط تبدیل به چند وجهی و تمام لبه ها یا اتصالات بیت آن ها تبدیل به میله می شوند.
حال به توضیح گزینه ها و پارامترهای این دستور می پردازیم:
• Geometry تنظیم چکونگی اعمال دستور Lattice بر روی موضوع توسط این کرکره صورت می گیرد:
• Apply to Entire Object ما ابتدا می توانیم توسط دستوری مثل Mesh select برخی اشیاء فرعی موضوع را انتخاب نماییم و سپس دستور Lattice را برروی موضوع اجرا نماییم. در این صورت با فعال یا غیر فعال کردن این گزینه این دستور فقط بر روی اشیاء فرعی منتخب اعمال خواهد شد.
• Joints Only from Vertices با تیک زدن این پارامتر فقط چند وجهی قرار گرفته در محل مفاصل نمایش داده می شود و شبکه ها یا میله های بین آن ها مخفی می شود.
•Struts Only from Edge با فعال کردن این گزینه فقط اتصالات یا پایه های قرار گرفته در مابین چند وجهی ها نمایان می شود و مفاصل یا چند وجهی ها مخفی می شود.
• Both برای نمایش همزمان چند وجهی ها و اتصالات مابین آن ها این گزینه را فعال می کنیم.
• Struts در این بخش کلیه ی تنظیمات مربوط به تغییر خصوصیات پایه ها یا شبکه های ایجاد شده انجام می گیرد مثل تغییر شعاع- تعداد سگمنت ها و …
• Joints در این قسمت کلیه ی تنظیمات مربوط به تغییر خصوصیات مفاصل یا شبکه های ایجاد شده وجود دارد.
پیروز و مانا باشید.
مطالعه جلسات دیگر را از دست ندهید:
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d مکس جلسه دوم: منوهای کاربری ۳d max
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d مکس جلسه سوم: کپی کردن در ۳d max
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d مکس جلسه چهارم: انواع کپی کردن در ۳d max
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d max جلسه پنجم: آشنایی با modifier
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d مکس جلسه ششم: دستور Edit mesh max
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d max جلسه ۷:دستور Edit poly
✔️ آموزش قدم به قدم ۳d max جلسه ۸: دستورات Bend و Lattice
هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.